söndag 7 oktober 2012

Så mycket regn...

Allt det regn som inte kom under sommaren har vi nu fått med råge under september. Marken kan inte längre ta emot mer vatten utan det bildas nya bäckar och vattensamlingar där marken normalt är torrlagd. Men i skogen är hösten varken grå eller trist, tvärtom. Mer färgsprakande än någon annan årstid och varje skogspromenad lika rolig och givande. Efter en arbetsvecka i stadsbrus bland massor med människor är det en lisa för själen att få uppleva tystnad. Ibland kan jag drabbas av skogsabstinens, då spelar det ingen roll vad det är för väder. Skogen lockar och drar och jag bara måste ut. I går var en sådan dag. 

Med svampkorg, kaffetermos och kamera lufsade jag iväg i lätt duggregn som snart övergick till hällregn. Så uppfriskande och avkopplande. Det stämmer att det inte finns något dåligt väder, det finns bara dåliga kläder. Och med rätt kläder blir även en regnig skogspromenad en skön upplevelse. Fortfarande finns det gula kantareller, men nu misstänker jag att det kanske blev säsongens sista färska smörstekta att avnjuta. Hittade även några fina slemgula citronskivlingar! Och så har ju trattkantarellerna dykt upp ur marken. Oktober är också en svampmånad i min kalender.

På hemväg klättrade jag upp i ett älgtorn och satte mig. Drack mitt kaffe och njöt av stillheten och allt det vackra runt omkring mig. En näst intill meditativ känsla av lugn fyllde mig med glädje. Alla stressade människor borde få uppleva naturens läkande kraft ibland. Att bara få vara utan att tänka eller göra. Att stanna upp för en stund och uppleva ögonblicket. Att samla ny kraft och känna hur man fylls av positiva energier. Så välgörande för både kropp och själ och det kostar ingenting. Tvärtom, naturen ger generöst till dem som besöker den. Både rikedomar i form av det vi plockar med oss hem och sinnliga rikedomar av välmående och upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar