söndag 18 november 2012

Fototriss Linjer


'Linje'

Ur Bonniers Svenska Ordbok:
  1. Tänkt eller uppritad figur som endast har längd: rät, krokig linje
  2. Konturer, drag: Landskapets linjer, ett konstföremål, fartyg med vackra linjer
  3. Rad, led: stå uppställd på linje, stå i främsta linjen
  4. Riktning, inriktning, avdelning i olika sammanhang: välja utbildningslinje,järnvägs-, flyg-, telefonlinje, visst slag av släktskap
  5. linjen (sjö.) ekvatorn
  6. Gammalt längdmått: 1/12 eller 1/10 tum
  7. Några uttryck: ligga i linje med stämma med, gå i samma riktning som...; över hela linjen överallt, helt och hållet; heta linjen
Med så många betydelser av 'Linjer' ville jag tolka det ur några olika perspektiv:
De första linjer jag såg i morse var linjerna i min handflata




Min underbara alaskan huskytik Svea, 10 år 
har verkligen fina linjer i sin stamtavla


De vackraste linjerna hittade jag nog i en isbildning
när vi gick på skogspromenad idag



Fler fototolkningar på samma tema kan du se på http://fototriss.blogspot.se/
 

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig sistabild!! Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  2. Älskar sista bilden!!!!! Helt underbar!!! Svea var itne så dum heller :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tog många bilder från olika perspektiv på den isbildningen, men tyvärr var det små regndroppar på linsen så bilderna till den fototriss jag hade planerat utfirån linjerna i isen blev inte alls så bra som jag hade hoppats...

      Radera