lördag 29 december 2012

Julledig tid att äga själv


Så skönt att vara ledig sammanlagt 16 dagar och bara få göra som man vill!

Rikedom är att äga sin egen tid, men medför ett ansvar att förvalta den väl och göra något gott av den varje dag. Ganska snabbt skapar jag omedvetet rutiner även om jag är ledig, människan kanske är sådan? Jag ligger gärna kvar i sängen lite längre på morgnarna, dricker morgonkaffe i lugn och ro och läser några kapitel i en spännande bok. Äter en stadig frukost utan att behöva titta på klockan, kan duscha hur länge jag vill. Väljer bekväma kläder, inte alltid så snygga men favoriter. Matar katter och hundar, leker i rastgården och skottar hundgårdarna. Tar med mig en av hundarna och går en lång promenad med kameran i fickan.


  
Vi bor mitt i skogen i en liten by med närhet till havet, jag kan välja olika turer varje dag och ändå hitta något vackert att föreviga med en bild. Julmaten och alla godsaker är uppätna och snart är det nyårsfirande med mera gott som ska ätas i glada vänners lag, så promenaderna behövs verkligen. Under hela december månad har det snöat varje dag med två undantag, en dag i början och en nu i slutet av månaden. Det går därför inte att promenera i skogen längre utan jag måste följa plogade vägar tills skoterspåren håller att gå på. Jag älskar vintern med allt det vackra vintervita!  Den kalla, krispiga luften som skapar rimfrost i ögonfransarna och vinterröda äppelkinder och som fysiskt känns när man andas ner den i lungorna. Det känns friskt.
Naturen förändras totalt när den bäddas in i snötäcket och bjuder på helt nya upplevelser av platser där man varit andra årstider och sett helt andra saker med andra färger och skepnader. Här uppe i norr har vi inte så mycket dagsljus den här årstiden, mörkret härskar och man måste vara snabb och passa på om man ska hinna med de korta stunderna av ljus. Kanske därför de känns så värdefulla och viktiga. Solen orkar knappt upp på himlen ovanför skogskanten men månen, stjärnorna och norrskenet skapar skådespel på himlen under kalla vinternätter. Obeskrivligt vackert, måste upplevas!
 
När man är ute och går med en hund som enda sällskap kan tankarna vandra fritt och ibland blir jag rent lite filosofisk. Så här i slutet av året tänker jag tillbaka på året som gått och allt som har hänt. En samling av glädje och sorg, det är ju det som är livet. Några liv slocknar och nya liv föds. Vi har drabbats av olyckor, sjukdomar och tråkigheter men vi har också varit lyckliga, skrattat och älskat varandra. Själv har jag åldrats med välbehag det gångna året, blivit en bättre livsnjutare som kan ta vara på ögonblicken ännu mer än tidigare. Men jag har också mycket att jobba med, som jag vill förbättra hos mig själv.
 
Jag ger mig själv tid att må gott och göra sånt jag trivs med, sånt som ger mig nya positiva energier; min familj, skog och mark, bär och svamp, laga och äta god mat, måla tavlor i olja, fotografera, läsa och lyssna på böcker, umgås med trevliga människor och undvika dem som suger energi. Jag ägnar numera minimalt med tid och energi till sånt som jag inte tycker om att göra för att få tid och ork över till det och dem jag älskar. Med hjälp av yoga och meditation försöker jag lära mig att leva med alla sinnen öppna, med ödmjukhet och kärlek till mig själv och livet. Det är inte alltid lätt, men om man övar och övar så blir väl färdigheten bättre.
 
Mitt nyårslöfte inför 2013 är att fortsätta försöka bli en bättre människa, både mot mig själv och mot dem jag möter i livet. När jag är ledig fungerar det ganska bra, mina tankar är lugna och avslappnade och jag fylls av positiva energier som jag kan dela med min omgivning. Men när jag är på väg till jobbet på morgnarna så händer något. Alla sinnen stängs av och ersätts av ett annat jag, ett som jag inte tycker om. Det får bli mitt nästa steg i min personliga utveckling, en svår utmaning att jobba med. Stressen och prestationskraven - allt som snurrar i en negativ spiral och skapar konflikter, spända vibrationer och missnöjda relationer. Tvånget att utföra uppdraget enligt givna regler och ramar som ständigt förändras, för att få sin försörjning så att fritiden kan levas som man önskar och vill. Trängas i stadsmiljö bland massor med människor medan man ständigt längtar hem till skogens lugn och ro.
 
 
Jag lovar mig själv 
  •  Att nästa år ska jag jobba för att den inre frid och glädje som uppfyller mig när jag är ledig och äger min egen tid, även ska följa mig till arbetet där andra har köpt min tid och mina aktiviteter.
  • Att stanna upp för en stund och uppleva ögonblicket med alla sinnen, mycket oftare än tidigare.
  • Att förvalta min tid väl, så att den fylls med det jag älskar och mår gott av, det som ger mig positiva energier.
  • Att dela med mig till andra av min egen lycka och livsglädje, för delad glädje är dubbel glädje.
  • Att finnas till för dem jag älskar när de behöver mig mest.
  • Att möta alla människor med vänlighet och ödmjukhet inför deras liv och leverne utan att döma.
 
Ett riktigt Gott 2013 önskar jag dig och alla andra!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar