söndag 16 december 2012

SPORT, FRITID & LEK i FOTOTRISS

Min grundprincip är att inte använda arkivbilder utan att skapa varje Fototriss utifrån nya bilder, eftersom jag tycker att det är då det blir en rolig utmaning som leder min personliga utveckling inom fotografering framåt. Men med aktuellt tema väljer jag att undantagsvis frångå den principen för att kunna visa bilder på det jag älskar mest - draghundsport.

Anledningen är en olycka för snart ett år sedan som satte stopp för all hunspannskörning för min del. Därför kan jag alltså inte presentera några dagsfärska bilder från slädhundsturer utan får nöja mig med minnesbilder. Det var en personlig tragedi då jag på grund av skadan tvingades lägga ner mitt lilla företag Tantkalles Draghundar, sluta köra turister och värst av allt - att omplacera de flesta och bästa av mina älskade hundar till ett annat draghundsföretag där de får fortsätta att göra det de älskar mest. Jag väntar på en operation som förhoppningsvis leder till att jag i framtiden återigen kan köra hundspann. I väntan på det bläddrar jag ofta bland bilderna från våra härliga utflykter och äventyr, minns och hoppas att jag en dag ska få stå på släden bakom ett hundspann igen.



HÖST
Barmarksträningen på hösten startar så snart temperaturen sjunker och håller på tills vi fått tillräckligt med snö för att kunna ta fram släden. Det är under hösten hundarna successivt bygger upp kondition och styrka, träningspassen blir allt längre och tyngre i takt med att hundarnas form förbättras. En mycket viktig träningsperiod för att undvika skador senare under högsäsongen. Själv åker jag under höstsäsongen bekvämt på min ATV bakom spannet och kommenderar start, stopp, riktning och fart samtidigt som jag får uppleva allt det vackra i naturen och umgås med glada, lyckliga hundar. Som mest har jag haft 11 alaskan huskies i mitt spann, vilket är kraftfullt och mäktigt både att styra och följa!

VINTER
När snön äntligen kommer och vi kan ta fram släden är lyckan gjord! Hundarna är i toppform och vi kan köra långa turer under tuffa förhållanden. Snön dämpar ljuden i skogen så att det blir alldeles tyst därute, det enda man hör är slädmedarna mot snön och hundarna som glatt springer i full fart genom det orörda vackra vintervita där endast skogens djur satt sina spår. Fullmånen som skapar magiskt ljus, norrskenet som spelar över himlavalvet eller den bleka vintersolen som ger av sitt sparsamma ljus är ögonblick som inte kan beskrivas, de måste upplevas! Ibland tar vi med oss en termos med varm dryck, en smörgås, kanske en apelsin och stannar vid en vacker plats för fikapaus. Ibland åker vi till en grillplats där vi gör upp eld, kokar kaffe, grillar korv och njuter. Och andra gånger tar vi en kvällstur, bara för att få uppleva månskenet och den klara stjärnhimlen.
 

VÅR
Det här är allt som idag återstår av min flock alaskan huskies. Tre pensionärer som inte längre har samma behov av hårt arbete och fysisk aktivitet utan värdigt får åldras i lugn och ro; Svea, Einstein och Fläckis. Vi busar och leker, kelar och myser varje dag i vår stora rastgård här hemma och det är de nöjda med nu på ålderns höst. Och så har jag kvar Ajax 3 år. En valp ur mins sons första kull från hans egen uppfödning av alaskan huskies (hundintresset lever vidare i nästa generation konstaterar en stolt mamma). En mycket lovande draghund som efter olyckan anpassade sig till mattes oförmåga som "musher" och istället blev en underbar promenadkompis som aldrig har dragit i kopplet, utan smidigt och följsamt går vid min sida och tålmodigt stannar och väntar när det ska fotograferas, fikas eller plockas svamp och bär. Det är tillsammans med honom jag numera delar alla mina naturupplevelser i skog och mark. Tänk så anpassningsbara de är, våra kära pälsklingar!



 

50 kommentarer:

  1. Fina bilder på fina dragdjur och härlig natur :)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på en härlig form av sport!

    Så trist att du inte kan bedriva den själv nu. Hoppas på att den där operationen hjälper dig att komma tillbaka!
    Fint att du har pensionärerna och Ajax kvar i alla fall. Hundar är suveräna kompisar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, hunden är verkligen människans bästa vän. Även om jag inte kommer att orka köra stora spann med många hundar och turister, så kanske jag i alla fall kan köra ett litet 4-spann kortare turer bara för nöjes skull. Det vore toppen!

      Radera
  3. VA trist att du inte kan fortsätta. Har fått köra spann en gång på nån teambildingdag. De var en härlig känsla även om de gick lite för fort för mig :D Fina bilder!!!! Speciellt den sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!! Ja, det kan gå väldigt fort om hundarna själva får bestämma farten. Men den roligaste vintersport jag någonsin har hållit på med :D

      Radera
  4. Har aldrig prövat, men det ser härligt ut! Hoppas att du kan återuppta det!
    Ha en fin 3e advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en härlig upplevelse! Prova någon gång om du får tillfälle. Tack detsamma!

      Radera
  5. Hela texten andas längtan! Hopps verkligen du kan komma igång med det här igen!
    Bilderna är fina och sammantaget blir inlägget så temariktigt det kan bli!
    Önskar dig en fin tredje advent!

    SvaraRadera
  6. Härliga hundbilder!
    Tack för kommentar. Ser att vi nog tänkt i samma tankebanor även om förutsättningarna varit lite olika.
    Snyggt trissat!
    Ha det gott
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja lite samma men ändå väldigt olika, det var roligt!

      Radera
  7. Ljuvliga bilder, vilket trauma du gått igenom hoppas operationen gör dej frisk igen.
    Bara tanken på att sälja hundarna gör ont;-(
    Ha en skön tredje advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skönt är att veta att de har det bra och får leva som lyckliga draghundar ska leva. Och jag får lära mig att hitta livskvalitet på andra sätt. tack detsamma!

      Radera
  8. Fina hundbilder från olika årstider! Hoppas att du kan fortsätta med draghundarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om det inte blir mer drag så blir det i alla fall mer hundar!

      Radera
  9. Vackra bilder på fina vovvar! Det måste vara hemskt att behöva skiljas från sina vänner så, hoppas att du snart kan återuppta ditt intresse igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var väldigt svårt även om jag hade tur och hittade en annan draghundsverksamhet dit alla mina hundar fick följas åt och där jag vet att dom har det bra.

      Radera
  10. Jag hoppas av hela mitt hjärta att den operation som du väntar på kommer att göra att du kan återuppta detta med hundspannskörning igen.
    Underbara bilder på fina vovvar och vacker natur!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Fina, fina bilder från en härlig sport! Lider med dig när jag läser din berättelse... så svårt att inte längre kunna göra det man vill allra mest. Håller tummarna att det fixar sig och att du kan komma igång igen efter operationen :)

    SvaraRadera
  12. Fin fotoserie med härligt fritidsliv!

    SvaraRadera
  13. Så fina bilder, speciellt den sista med dina vackra hundar. Hoppas det går bra för din del så du kan börja göra det du så tycker om igen. Men jag läser också att du är bra på att ta vara på tillvarons fina stunder även idag:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag njuter av livet och tillvaron som det är nu också :-)

      Radera
  14. Så härliga hund/dragbilder du delar. Så vackra hundar och underbar sport du utövat och förhoppningsvis kommer att kunna göra igen.

    Än en gång - Väldigt fint trissa!
    Ha en god vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!! Och detsamma önskar jag dig!

      Radera
  15. En fin skildring av något som passar temat och verkligen är annorlunda.

    SvaraRadera
  16. Häftiga bilder på draghundarna där.

    SvaraRadera
  17. Jättefina bilder och jag håller en tumme för att du kommer att stå där igen, måste kännas väldigt speciellt och roligt att få uppleva. Önskar dig en trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Ja det är mycket speciellt; spänningen, samspelet, farttjusningen, naturupplevelsen, hela paketet. Önskar dej detsamma!

      Radera
  18. Ett mycket fint bidrag med härlig känsla. När man ser dina talande foton och läser dina ord skrivna med kärlek förstår man din längtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, att träna hundarna i drag är nog nåt av det roligaste jag gjort i mitt liv :D

      Radera
  19. Vackra bilder på din passion. Tråkigt att läsa om din tragedi.
    Håller tummarna för en ljus framtid!

    SvaraRadera
  20. Vilket underbart liv du haft, minns det med glädje och ta vara på resten av flocken och dig själv fram för allt ! Stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag verkligen haft och det gör jag. Njuter av livet och fyller det med kvalitet även om det sker på andra sätt numera. Kram!

      Radera
  21. Det där skulle jag vilja testa att få åka med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra om du får tillfälle! Ett fantastiskt sätt att ta sig ut och uppleva naturen samtidigt som man njuter av att se arbetsglädjen hos hundarna.

      Radera
  22. VIlka ljuvliga bilder!! Alla bilder är helt underbara men den mittersta har det lilla extra!! Fin tolkning!!

    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack! Detsamma önskar jag dig!

      Radera
  23. Visst låter det hela sorgligt, men bilder och text innehåller ju också mycket glädje och fina minnen. Och livet går uppenbarligen vidare, även om det förändrats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Livet går vidare och det gäller att fylla det men nya glädjeämnen och andra saker man mår gott av.

      Radera
  24. Så fina bilder med en vemodig text...men också en hoppfull del, jag kommer och åker med när du är igång igen! Det där skulle jag verkligen vilja uppleva, vilka fantastiska hundar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! Jag får fortfarande hälsningar ibland från gäster/turister som varit här och åkt hundspann och som berättar om det med glädje, som en minnesvärd upplevelse. Tack och kram!

      Radera
  25. Wow, det där ser verkligen underbart ut! En dröm...! :-) Vackra bilder också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett helt underbart sätt att umgås med hundar och samtidigt få uppleva naturen. Tack!

      Radera