måndag 3 december 2012

TOKVACKERT heter det på norrländska

Lagom till första advent kom äntligen snön. Och det kom massor! Hela helgen var en enda lång snöstorm. Så skönt att få lägga den långa, grå, mörka, regniga november bakom sig. Härligt att få njuta av den vackra vintervita december istället. Min man och jag har legat nedbäddade med dunderförkylning hela helgen och den håller i sig fortfarande. Men idag hade det slutat snöa och solen gjorde tappra försök att lysa upp himlen en kort stund mitt på dagen. Vi hade bokstavligen blivit insnöade! Efter frukost klädde vi på oss och gick ut för att skotta undan lite snö, frisk luft är säkert bara nyttigt i kampen mot bacillerna. Termometern stod på härliga -14 grader och det var näst intill vindstilla. Inte blev vi friskare, men inte sjukare heller. framförallt blev vi gladare och det blev lite roligare att vara sjuk för en stund. Tokvackert! heter det här på norrländska...


Det finns nog ingen glädje som den huskies ger uttryck för när de får springa och busa i nysnö. Medan jag fyllde på mer halm i hundkojorna och skottade rent i hundgårdarna, sprang hundarna omkring i rastgården, grävde, rullade runt, lekte och var lyckliga.
Det här är Ajax, min yngsta husky.
Han har just fyllt 3 år och är mattes trogna kompis i skog och mark.


Renfanan bar stora snöbollar på sina torkade kronor,
lyfte dom upp mot den bleka vintersolen på himlen.



Välkommen vackra vintervita december!

Den här årstiden är dagarna så korta här i norr.
Man måste verkligen passa på att njuta av de korta stunder
solen orkar upp så pass högt på himlen att det blir dagsljus och solsken.
 

2 kommentarer:

  1. Oj vad det måtte ha snöat - var du nu bor...?
    Härligt att slippa regnslask och halka. Och så blir det ju så mycket ljusare!
    Sköna bilder på njutande hundar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor några mil norr om Umeå, mitt i skogen med närhet till havet. Här får vi verkligen uppleva de fyra årstidernas olika skiftningar med naturen som närmaste granne. Jag älskar när det är vinter på riktigt med snö och kyla, vintern är fantastiskt vacker då. Tror att hundarna och jag blir lika glada när det kommer nysnö ;D

      Radera