lördag 16 mars 2013

Fototriss Byggnader & Arkitektur

Välkommen till den historiska lilla byn Ratan
i Robertsfors kommun vid Västerbottenskusten ca 4 mil norr om Umeå och 5 km från mitt lilla hus i skogen.
Hit styr jag ofta mina långpromenader året runt. Sommartid gärna för sol och havsbad vid Storsands badplats, där det även finns en enkel liten naturcamping. Mina bilder med havsmotiv kommer oftast härifrån; allt från vinterns isberg till häftiga höststormar. Här lever det idylliska lugnet kvar liksom alla spännande historiska vingslag. Den vackra skärgårdsnaturen och de historiska minnesmärkena gör att Ratan är ett omtyckt turistmål med många sevärdheter. Bilderna tog jag idag men delar av texten har jag lånat från http://www.ratan.se/ och lagt till egna personliga kommentarer.


 



Historien om Ratan är historien om den betydelse en hamn hade i tider då alla transporter skedde sjövägen. Byn hade en av de en av de bästa hamnarna mellan Stockholm och Torneå, och med hamnen i centrum växte en ovanlig by - en ministad - fram. På 1700-talet upplevde Ratan sin storhetstid som hamnplats. Härifrån utgick fartyg med varor till andra delar av Sverige och sedan även till utlandet. Hamn-, lots- och tullverksamheten pågick ända in på 1900-talet. Det finns många minnen kvar från den sjöfartsepoken. I skriftliga källor nämns Ratan första gången 1641, men avgörande för Ratans utveckling var att byn 1767 blev stapelhamn för Västerbotten städer. Det innebar att alla varor som sjövägen importerades eller exporterades skulle förtullas i Ratan. Mot slutet av 1700-talet fick hamnen mindre betydelse, men ända in på 1940-talet var Ratan en viktig hamn. Hamnen används numera som gästhamn för fritidsbåtar. I den här pittoreska hamnbyggnaden med anor kan man sommartid köpa fina konst- och hantverksprodukter.

 
 Tullgården byggdes år 1861 som expedition och bostad till tullförvaltaren. Åren 1849-1855 var Otto Reinhold Taube tullinspektor i Ratan. Han var farfar till Evert Taube, och sången med frasen "min farfar var en jaktlöjtnant" har Evert Taube tillägnat honom. Tullgårdens Gästgifveri bjuder på fantastiskt god mat samt (bland annat) ett traditionellt midsommarfirande och ett kulinariskt julbord bland kakelugnar i vackert bevarade salar. Kulturum Ratan är inrymt i den gamla Tullgårdens övervåning. Utställningen där berättar mer om landhöjningen, hamnepoken och 1809 års krigshändelser.

Några kanske har hört Ratan nämnas i sjörapporten någon gång: "Vattenståndet är i Ratan..."
I Ratan finns också minnen kvar från 1700-talets intresse för Wattuminskningen i våra hav. För att mäta den skenbara ”minskningen” – som ju i själva verket berodde på landhöjningen – högg man in vattenståndsmärken i de branta strandhällarna. På 1890-talet byggdes den här mareografen som bättre kunde registrera vattenståndet. (Numera finns en modern mareograf intill fyren, som jag också brukar besöka för att njuta av utsikten.) Den mäktiga båken på Rataskär (som syns i bakgrunden) byggdes 1820 som sjömärke och lotsutkik. Fyren på Rataskär uppfördes 1889. Vintertid kan man promenera över isen ut till Rataskär, på sommaren kan man hyra en liten båt och ro över. Havsutsikten från Rataskäret, som numera är naturreservat, är magnifik!


Ratan är också platsen för det sista slaget på svensk mark som skedde år 1809.
Slaget stod mellan Ryssland och Sverige. Strax före klockan tre på eftermiddagen den 20 augusti 1809 förvandlades Ratan till ett slagfält. Våg efter våg av ryska soldater strömmade ner mot stranden där de möttes av artillerield från den svenska expeditionskåren som seglat upp från Roslagen med 120 fartyg och 10.000 man. I hamnen låg kanonsluparna sida vid sida och batteriet med sju kanoner på ledskär och ytterligare två på Rataskär gav fyr in mot byn. I över fyra timmar fortsatte striderna, men framemot åttatiden på kvällen insåg den ryska befälhavaren general Nikolaj Kamenskij det hopplösa i situationen och beordrade reträtt. Kamenskijs situation var kritisk. De senaste dagarnas strider hade tagit hårt på manskapets krafter. Kamenskij anade dock den svenske befälhavaren Gustaf Wachtmeisters osäkerhet, så när han sammankallade ett möte samma kväll utfärdades ett hot: Om inte de svenska trupperna inskeppades och flottan lämnade Bottenviken skulle han anfalla på nytt. Kamenskij skulle sätta in hela sitt artilleri som var på väg till Ratan från Umeå. Redan klockan elva på förmiddagen den 21 augusti var embarkeringen avslutad. Den 17 september undertecknades fredsavtalet i Fredrikshamn med resultat att Sverige förlorade Finland till Ryssland. En soldatgrav finns bevarad här till minne av Sveriges sista krigsupplevelse. Längs vägen finns informativa skyltar som berättar för besökarna om dessa höjdpunkter i byns historia. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi!

Fler foton på temat Byggnader och Arkitektur hittar du här



 

52 kommentarer:

  1. Fina bilder, särskilt de två första gillar jag! Fint tolkat!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Vackra gamla byggnader, fint att de får vara kvar för eftervärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de bär på så mycket historia som framtiden kan behöva bli påmind om :-)

      Radera
  3. Fina bilder på byggnader med karaktär. Härliga färger.

    SvaraRadera
  4. Snyggt trissat! Det är nåt visst med gamla träbyggnader!

    SvaraRadera
  5. Vackert!!!! MAn kan bara säga vackert!

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder med lite historia kring, inget slår i mina ögon ett rött hus med vita knutar;-)
    Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  7. Vackra byggnader med snickarglädje och spännande historia om Ratan. Tack för en fin triss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina kommentar!

      Radera
  8. Så himla vackera byggnader! Ettan blir min favo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att det är så roligt att den får stå kvar som ett minnesmärke och att den faktiskt används fortfarande, åtminstone sommartid :-)

      Radera
  9. Vackra bilder med intressant läsning.
    Kan bli en tur dit på min årliga sommarsemester i barndomslandet Västerbotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det tycker jag att du ska göra en tur dit i sommar :-)

      Radera
  10. Svar
    1. Ja, det tycker jag med att dom är i all sin enkelhet :-)

      Radera
  11. Hej
    I somras var vi i Ratan och kollade på diverse minnesmärken från Sveriges sista strid. Ja det var ett sorgligt kapitel och en sorglig situation.
    Min fru är från Småland och vi fann att Smålands husarer hade varit där. Det betyder väl inte så mycket men de vackra linneorna, smålands landskapsblomma, fanns det rikligt av. Märkligt för det är svårt att finna dem i Småland.
    Snyggt trissat!
    Tack för kommentar på min sida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, linnéor har vi gott om här :D Visste inte att de är Smålands landskapsblomma, nu lärde jag mig något nytt igen!

      Radera
  12. Roligt att få titta in i byn Ratan! Där har jag aldrig varit. Fint trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mysig liten by med Bullerby-känsla, där jag trivs som fisken i vattnet! Tack!

      Radera
  13. Fina bilder och intressant historia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var roligt att kunna dela lite av den byns historia :D

      Radera
  14. Snyggt trissat...underbara bilder...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Och intressant historia har dom alla tre :-)

      Radera
  16. Hahaha, ja det var kul att vi lyckats hitta nästan samma byggnader till trissen. I din sista bild syns ju fyrbåken. :)
    Svar: Jag skrattar lite gott åt din fråga om headern. Jag ser aldrig på Go´kväll så jag var tvungen att gå in på SVT Play för att se inledningen på programmet. Ja det stämmer att det är samma vy från Tegs-sidan till "rätta sidan av stan". Men det är helt och hållet min bild, jag vill bara ha mina egna bilder i headern. När jag tog min bild hade jag i mörkret tassat ut på en privat brygga och halvt som halvt låg på den för att ta bilden. (Schh, berätta inte för nån! ;)) Hade ett stjärnfilter på som ger strålarna i lyktorna.
    Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fantastiskt vacker bild! Och det verkar som att ni har smyglegat på samma privata brygga och fotat eftersom perspektivet är så lika. Strålarna är magiska! Ha en skön söndag du med!

      Radera
  17. Så fina gamla välbevarade byggnader. Vackert röda och sen det lilla gula tornet. Spännande historia också, ska gå in googla sen. Förstår att det måste vara en väldigt omtyckt by, så härligt havsnära.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  18. Fina charmiga byggnader. Kul att du berättar kring byggnaderna och det lilla samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att det uppskattas :-)

      Radera
  19. En by med en intressant historia och med fina exempel på arkitektur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är verkligen fascinerad av byns spännande historia, att så mycket har hänt på en så liten plats på jorden!

      Radera
  20. Fantastiska bilder och en intressant berättelse! Spännande att få veta mer om olika platser i vårt vackra land:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var riktigt roligt att berätta lite om byggnaderna på bilderna. Sätta in dem i ett sammanhang. Jag håller med dig, det är spännande att se bilder från olika delar av landet och världen :-)

      Radera
  21. Tänk vilka storys som kan gömma sig i en faluröd fasad, härliga bilder och härligt berättat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D Har just kikat in på din fototriss och måste säga detsamma!

      Radera
  22. Fina byggnader och en intressant historielektion... Tack

    SvaraRadera
  23. Fin triss på fina byggnader, gillar mitten bilden

    SvaraRadera