söndag 24 mars 2013

Söndagspizza!!!

Vi brukar använda det här färskostbrödet till pizzabotten. Receptet har jag hittat i en LCHF-kokbok.

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa 6 äggvitor med 1 tsk bakpulver till hårt skum, så att du kan vända skålen upp och ner utan att det rinner ut.
Vispa sedan 6 äggulor i en annan skål tillsammans med 1 dl vispgrädde och 150 gram Philadelphiaost eller annan färskost.
Rör försiktigt ner äggulesmeten och 2 dl riven ost med en slickepott i äggvitesmeten.
Bred ut på ett bakplåtspapper och grädda ca 30 minuter i mitten av ugnen.

Under tiden förbereder vi det vi vill ha på våra pizzor, oftast det som råkar finnas hemma i kylskåpet. Hemgjord tomatsås på passerade tomater med sambal oelek och lite tomatpuré i.
Idag blev det riven Västerbottensost, stekt bacon, lite god salami, gul lök och paprika (som vi fräste lätt i olja så blir smaken bättre) och små Romaticatomater. In i 225 graders ugn tills osten fått lite färg, ca 10-15 minuter.


Pizzasalladen blir mjukare och godare om man strimlar den fint och sen knådar den som en deg innan man häller på olja, vit balsamvinäger, salt och peppar. Ibland har vi även paprika och purkolök i pizzasalladen och det som blir över gör vi coleslaw av genom att blanda ihop tex turkisk yoghurt eller creme fraiche med majonäs och lite dijonsenap. Personligen tycker jag att det blir godare och mer smakrik coleslaw så det sättet.

2 kommentarer:

  1. Matigt värre och säkert riktigt hälsosamt också då där är både rotsaker och grönt. Pizza behöver inte alltid vara fettbomber :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Tant Kalle! Det här receptet ska jag testa - som LCHFare så är pizza inte-mat

    SvaraRadera