fredag 1 mars 2013

Tema Fredag - Barndomsminnen

 
Det jag minns bäst från min barndom är naturligtvis alla hundar och katter, kompisarna och tjocka släkten samt alla äventyr. Men ack, så svårt att fota här och nu. De platser där jag växte upp har jag inte besökt i modern tid. Jag är ingen samlare av saker och har därför inte kvar några leksaker och knappt några minnessaker från mitt barndomshem. Men redan som liten var jag en bokmal, jag läste böcker långt innan det var dags att börja skolan. Efter ett liv fyllt av flyttar runt om i landet samt med två vuxna söner som har läst böcker och fyra barnbarn som fått ärva sina fäders barnböcker finns det inte kvar många böcker heller. Men jag hittade några klassiker i ett skåp...
De tre musketörerna
Skattkammarön
Den siste mohikanen
Mälarpirater
Flickan i Frack
och så min absoluta favoritbok som jag har läst om och om igen - Korallön av Robert Michael Ballantyne
 
Fler Barndomsminnen kan du se här

24 kommentarer:

  1. Bokminnen! Tänk om man haft vett att spara några fler favoriter. En del titlar har jag köpt i nytryck bara för att ha, läsa, minnas. Kul att du valde bokminnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har alltid älskat att läsa och gör det fortfarande. Glädjer mig åt att (åtminstone) mitt äldsta barnbarn också verkar bli en bokmal som farmor :D

      Radera
  2. Härliga minnen! Säger som Eva... tänk om man sparat några favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man har flyttat så många gånger som jag har gjort så lära man sig att inte spara för många saker,men de här har jag harft svårt att skiljas ifrån så de är numera väldigt beresta ;-)

      Radera
  3. Klassiska böcker som aldrig blir för gamla. Har en del kvar uppe på vinden, är alltid lika skoj att titta igenom dem när det storstädas :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här klassikerna ligger "på tillväxt" tills (förhoppningsvis) något av barnbarnen vill läsa dem... Lite roligt att böcker kan gå i arv från generation till generation :D

      Radera
  4. Bokminnen är härliga, själv stod jag alltid på kö för att läsa Enid Blytons Fem-böcker;-)
    Ha en bra fredag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem-böckerna var spännande! Och Kitty-mysterierna och Lotta-böckerna och... Ha en bra fredag du med!

      Radera
  5. Finfina barndomsminnen! Läsintresset delar jag med dig och tänkte faktiskt på böcker men jag är inte, precis som du, ngn samlare och det fick bli en resebild istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och en mycket fin resebild var det du delade med dig av! Skönt att höra att det finns fler "ickesamlare" :D

      Radera
  6. Svar
    1. Ja, det var ett roligt tema för jag fick verkligen igång minnesfunktionerna idag :D

      Radera
  7. Ja nog har jag också bokminnen, dom försvinner aldrig. Jag försöker få igång min dotter med bokläsning men hon har inte ännu nappat, hoppas det kommer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina pojkar hade också lite svårt att hitta läslusten, men skam den som ger sig. Jag fortsatte att köpa böcker till dem i alla fall och så småningom så kom dom igång med läsandet. Bara det var böcker som intresserade dom så gick det bra.

      Radera
  8. Riktiga klassiker. Härligt med böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu väntar dom bara på att nästa generation ska växa upp så att dom ska bli lästa igen ;D

      Radera
  9. Bokintresset delar jag också med dig. Mina favoriter blev tyvärr sönderlästa - Petter och hans fyra getter och Nils Karlsson Pyssling. Trevligt nog har jag kunnat köpa nya och läser dem nu för barnbarnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt att få uppleva sagornas värld en gång till med barnbarnen :D

      Radera
  10. Jag började också läsa böcker och låna på biblioteket redan som barn. Mälarpirater har jag för mig att vi läste i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan som barn visste jag att jag ville läsa och skriva resten av livet. Läst har jag gjort, men fortfarande återstår att skriva en egen bok ;D

      Radera
  11. Mälarpirater minns jag väl för den var vi tvungna att läsai realskolan. Jag gillade den inte, men jag var tvungen att läsa den som vuxen och då tyckte jag den var riktigt bra. En klassiker tycker jag.Här är en bokmal till fast jag minns att mitt läsintresse började först runt 10 års åldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att så många fler delar mitt bokintresse :D

      Radera
  12. Böcker är härliga minnen...
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är dom verkligen! Detsamma!

      Radera