torsdag 9 maj 2013

Tankar från mitt kylskåp


Efter två veckors hårt och intensivt renoveringsjobb   i huset har mäklaren nu varit här och gjort en värdering av fastigheten. Vi konstaterar att vi gjorde vårt allra bästa på så kort tid, bättre hade vi inte kunnat. Prislappen för det ska vi få på måndag... Sen ska banken säga sitt och om allt går bra blir det GARAGEBYGGE!!! Därmed har vi nu tagit en välförtjänt ledighet! En soft och skön långhelg helt utan måsten och projekt, nästan 
Himlen har varit så täckt av de mörkaste moln hela dagen att vi fått ha belysning tänd inomhus och ett strilande oavbrutet vårregn har satt käppar i hjulet för de planerade utomhusaktiviteterna och fotoutflykterna. Men min man har nöjd och glad ägnat hela denna dag åt sina motorer ute i garaget, hans form av terapi och hobby. 

Personligen överraskade jag mig själv och tog fram korgen med kläder som låg och väntade på att bli lagade - och gjorde det! Men avsaknaden av ljus var jobbig och när jag skulle laga lunch och öppnade kylskåpsdörren upplevde jag ljuset därinne som dagens höjdpunkt. Så efter maten tömde jag kylskåpet och gjorde blänkande rent och fint. Det är en av dessa vardagssysslor som är bra för den fria tankeverksamheten. Man behöver inte koncentrera sig, man bara gör. Och under tiden får tankarna vandra fritt. Jag tänkte på veden som måste kapas och klyvas innan vi åker utomlands om två veckor. Om sanningen ska fram trivs jag ganska bra på vedbacken, en ganska rogivande syssla som man ser resultat av. Vilket ledde mig in på resan som vi ska göra tillsammans med fyra goda vänner. Det ska bli så underbart skönt! Jag har köpt ett stort minneskort till kameran, men funderar ändå på att ta med min laptop för att kunna ladda ner bilder allt eftersom... Katterna har vägrat gå ut idag utan sovit och myst inomhus. Ibland tänker jag att vi människor borde leva mer som katterna och hundarna gör. Äta, sova, leka och njuta av livet så mycket det går. De lever verkligen här och nu och det borde man göra betydligt mer själv också! Att sova en tupplur mitt på dagen kan vara ljuvligt skönt, men något man sällan gör. Att lägga sig med en bra bok och en kopp te mitt på dagen hör också till ovanligheterna. Man borde njuta mer av de små ögonblicken i livet, ta vara på stunderna bättre. Det låter ju helt sjukt, men jag tror banne mig att jag blev lite piggare av ljuset från kylskåpet! Och blev inspirerad att laga middag av min kylskåpsrensning.  Det blev en god köttfärsgratäng med fänkål, paprika och purjolök med grädde och Norrlandsost. Mums! Nu ikväll är det hockey på tv, så det blir en lugn avslutning på en lugn dag. Livet kräver såna dagar, med vila och  återhämtande aktiviteter för att ladda batterierna med ny energi så att man orkar vara på topp ett tag igen. Nästan så att jag hoppas på en till regnig dag i morgon, men bara nästan. Vill ju så gärna ut och fotografera - något annat än innehållet i mitt kylskåp!!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar