söndag 21 juli 2013

Har jag sagt att jag älskar skogen?

Halva semestern har gått och vi har haft perfekt väder för den som helst vill plocka bär och svamp eller bara ta långa skogspromenader. För den som hellre vill sola och bada har nog vädret inte varit det bästa tänkbara. Mycket moln och dagliga regnskurar, man har fått vara snabb för att hinna med de korta solglimtarna. Men istället för att klaga över vädret, som man ju ändå inte kan göra något åt utan bara har att acceptera, får man väl göra det bästa av de skönt lediga dagarna...


Hjortronmyren har nu gett sina sista bär för i år, det är som man brukar säga att underbart är kort. Mogna hjortron går inte att mäta i liter, de sjunker i hop i hinken som till sist känns blytung att bära. Totalt har jag i alla fall plockat och burit hem fem kilo av dessa delikatesser. Och vilken nyttig motion man får när man lufsar runt på myrarna, där det ofta är grymt tungt att ta sig fram. Belöningen är att få sätta sig ner i den fuktiga mossan och äta hjortronen direkt från myren, snacka om smakupplevelse! För att inte tala om doften där ute som inte går att beskriva, den måste upplevas...

Svampskogen levererar!!! Redan första semesterdagen plockade jag mitt första halvkilo av de gudomligt goda gula kantarellerna. Tidigare än vanligt kom de igång. Och nu poppar det upp fler goda svampsorter, från dag till dag kan man göra nya svampfynd. När jag är ute och går i skogen ser jag att andra svampplockare ibland har varit framme, men de springer förbi alla sorter utom kantarellerna. Så utsökta matsvampar som rynkad tofsskivling och blekgul taggsvamp lämnar dom ifred, det tackar jag särskilt för! Svamp är ju både nyttigt och gott och svampsäsongen härligt lång med riskor, kremlor, soppar och skivlingar...

Blåbärsskogen blir nästa projekt. Egentligen har blåbären varit mogna ett tag nu, men det är inte lika brådskande att plocka dem direkt, de håller sig en längre period än hjortronen. Man får ju lov att prioritera plockandet. Med bärplockare går det ruskigt snabbt att fylla en hink, desto längre tid tar det att rensa bären. Plocka är roligt, rensa är trist. Men vad gör man inte för barn och barnbarn som älskar farmors blåbärssylt. Och farmor själv har inget emot att slå sig ner vid en tuva och äta blåbär direkt från riset. Skvallerbären som lämnar spår både på fingrarna och i munnen...

Problem uppstår när jag vill göra allt samtidigt! Det är lite problematiskt att få med sig både bärhink, svampkorg och stor kamera. Men när jag lämnar svampkorgen hemma springer jag alltid på de bästa svampfynden. Har jag ingen bärhink med mig hittar jag naturligtvis massor med bär. Och utan kamera ser jag fantastiska naturbilder. Svårt läge som jag då försöker kompensera med fler skogspromenader istället...

Bär och svamp, så fantastiskt att vi kan gå ut i skogen och plocka det vi vill av alla dessa läckerheter. Inte kostar det någonting heller. Helt gratis, både skogsupplevelsen och det vi skördar. Fler människor borde ge sig ut i skog och mark, det gör gott för både kropp och själ. Skogen bjuder ju inte bara på smaker och dofter. Det finns så mycket vackert att se och uppleva. Färgerna hur många nyanser finns det av grönt?. Stillheten och lugnet. Fågelkvitter och vindens sus i trädtopparna. Känslan att lägga sig ner i den mjuka mossan, blunda och bara vara. Skogspromenaderna bidrar till att leva här
och nu, se skiftningarna där varje årstid har något alldeles speciellt att erbjuda. Alla dessa sinnesintryck samlar jag på som ljuvliga minnen. En hänförande utsikt från en höjd eller små vackra detaljer i träden och på marken, allt detta som gör att jag älskar skogen.  Varje morgon när jag vaknar och dricker mitt morgonkaffe känner jag lusten och längtan efter att få ta en skön skogspromenad. Och jag är lycklig och tacksam över att bo här mitt i härligheten och ha förmågan att fortfarande kunna gå i terrängen. Vågar inte tänka tanken hur det ska bli när man inte längre orkar. Väljer istället att njuta till fullo av varje stund
jag är ledig och har tid och ork att ta mig ut i vår härliga natur. Ser fram emot många fler härliga möten med min älskade skog och vackra natur!


4 kommentarer:

  1. Vackra Bilder av Underbar Natur!! En Dag skall jag Uppleva Norrlands Eden!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det tycker jag absolut att du ska göra :D

      Radera
  2. Ingemar Ström21 juli 2013 18:40

    Tack för bilderna o en härlig berättelse:-))
    Du... det är gott o ha skogen så nära omkring oss!
    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingemar! Jo du, himla gott!!! :D

      Radera