söndag 25 augusti 2013

Fototriss Randigt

Mina trasmattor

Tidigare i livet, när jag var ung frisk och stark, vävde jag ganska mycket. En form av kreativt skapande med färger och mönster och en skön avkoppling. Dessa mattor har tidigare legat på vackra gamla trägolv i vår fäbodstuga och i sommartorpet,  men numera ligger dom bara travade på hög, bortglömda och samlar damm i förrådet. Dagen till ära plockade jag ut dem i solskenet eftersom jag trots allt fortfarande är förtjust i alla dessa ränder. Jag kan minnas ett gammalt påslakan och känna igen en gardin, musklerna verkar komma ihåg hur hårt jag slog (ibland för att avreagera mig när pojkarna var frustrerande tonåringar) och nästan sakna ett litet ställe att lägga ut dem på där de skulle passa. Dom är mig kära, mina gamla trasmattor och här är några av de ränder jag tycker så mycket om:





För att se fler randiga bilder klickar du här så kommer du till Fototriss

38 kommentarer:

  1. Tycker du skall använda dom, dom är ju vackra. Speciellt när solljuset träffar dom som på bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack KajsaLisa! Jag hade tänkt annonsera ut och sälja bort dom, men blev lite nostalgisk igår. Tänkte att jag kanske en dag får ett nytt lite ställe där dom passar så jag dammade upp dom och travade tillbaka allihopa i förrådet igen. Trasmattor gör sig bäst på breda golvplank i lantlig miljö, där blir dom som prydnader. Moderna klickgolv gör inte mattorna rättvisa.

      Radera
  2. Trasmattor - jag älskar trasmattor. Kollar jämt loppis o så, vill ha många på torpet. Hoppas du använder dina.

    Kreativ till trissen.

    Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Linnéa! Har inte längre något torp, så just nu använder jag dom inte. Men vem vet, en dag kanske...

      Radera
  3. Dina randiga trasmattor förtjänar ett bättre öde än att ligga undangömda i någon vrå! Hoppas du kan använda dem, de är ju vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Violen! Jag hade hjärtans roligt med mattorna ute i trädgården igår och får väl ta fram dom ibland och göra så, men här hemma passar dom inte på golven... Ha en skön söndag!

      Radera
    2. Trasmattor är så vackra! Jag använder mina på golvet i hallen, som dyna på locket på kökssoffan och även som dyna på utesoffan ibland. Man blir glad av deras pigga ränder och jag tycker du ska börja använda dina fina igen!

      Radera
    3. Jag tänkte faktiskt i går att dom skulle kunna fungera på solsängarna ute på altanen :-)

      Radera
  4. Nostalgi! Min mamma brukade väva trasmattor. Jag fick klippa och nysta "trasorna". Älskar trasmattor, men tyvärr passar dom inte in i moderna hus, utom som prydnader på väggen eller breda löpare´.
    Dina är ju utsökt vackra. Den tredje (orange) skulle passa utmärkt på en viss vägg i mitt hus.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känner precis som du, dom är vackra och jag älskar dom men dom passar inte in i moderna hus. Ha en skön söndag!

      Radera
  5. Ett hem blir så ombonat och trevligt med trasmattor :)
    Ska du sälja dem får du ge oss en chans via bloggen! :) De är ju SÅ fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ska lägga det på minnet :-)

      Radera
  6. Äsch, vadå passar inte in i moderna hus? Det håller jag INTE med om! Och om det skulle vara så, då vill jag inte bo i ett "modert hus" :P
    Dina trasmattor är väldigt vackra och jag skulle kunna göra plats åt dem alla hemma...
    Håller med Eva, ge oss en chans om du ska sälja dem!
    Underbar triss by the way!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Jessica, härligt att höra :D Jag får väl fundera på saken och se om jag kan hitta bra ställen här hemma för mina trasmattor och gör jag inte det så lovar jag att höra av mig!

      Radera
  7. Det var vackert randiga trasmattor med en historia bakom. Fin triss.

    SvaraRadera
  8. Åh så fina trasmattor ..randigt randigt släng inte bort dem var du gör!!
    Fin randig triss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Tant Otto :D Nej, de får nog ligga kvar i förrådet ett tag till...

      Radera
  9. Åhh, så vackra trasmattor, så duktig du är som vävt dem! Jag har två trasmattor som snart ska få sin plats i vårt hem. Vi har inga mmattor längre, eftersom de alltid bara ligger i en hög efter att katterna sprungit över dem. Men min mamma specialbeställde en gång i tiden två mattor i rött, svart och vitt, och de ska snart få plats på överliggaren till vår trapp, för att katterna ska få lite mjukare att ligga på. Men mattorna ska sättas fast ordentligt så katterna inte river ner dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK :D Jag har också en som är röd, svart och vit. Den vill min man ha i köket till jul varje år. Hoppas katterna blir nöjda med sin mysplats på mattorna!

      Radera
  10. Min svärmor vävde också trasmattor och jag tycker det är så vackert. Släng eller sälj dom inte. Det måste finnas någonstans där du kan ha dom. Det är mycket arbete bakom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting som hindrar att dom får "ligga till sig" i förrådet ett tag till. Vem vet, en vacker dag kommer dom kanske till användning igen...

      Radera
  11. Trasmattor är ett hantverk som är otroligt vackert och på sätt och vis underskattat. Kanonfina allihopa!

    SvaraRadera
  12. Jättefina alla tre. Jag skulle tro att du har ännu fler finfina? Själv har jag dagen till ära tvättat tre av mina gamla trasmattor i badkaret idag. Det är ju tvättandet av dem som är mest besvärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hahaha, ja ett antal fler, ganska många faktiskt. Vågar knappt räkna dom alla ;-) Fast jag är lat och bekväm och tvättar mina i tvättmaskinen, de som ryms alltså. Bara man är noga och tar bort luddet efteråt så brukar det gå finfint.

      Radera
  13. Mycket fina, synd att inte använda dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, så många som verkar gilla trasmattor! Det var roligt :-)

      Radera
  14. Jättesnygga mattor, just trasmattor ger en hemtrevlig känsla.
    Visst är det så att vi minns mönster från förr tydligt. I stugan har vi sängkläder från 70-talet, jag blir så nostalgisk när jag ser dom och skulle aldrig någonsin kunna göra mig av med dom. Sover faktiskt extra gott i de gamla påslakanen..
    Behåll mattorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo nog blir man nostalgisk av dom alltid...

      Radera
  15. Vilka fina mattor, vilket hantverk! Du är riktigt duktig du =)

    SvaraRadera
  16. Det är så fint med trasmattor. Å dina hemvävda är riktigt vackra... och randiga. Toppenbra trasmattetriss!

    SvaraRadera
  17. Du är härmed utmanad! ;) Kika in på min blogg så får du se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, och en riktigt svår utmaning bjuder du på ;-)Ska försöka... :D

      Radera