torsdag 13 mars 2014

Det kanske blir höns i år i alla fall #blogg100

Redan förra året började jag fundera på att skaffa höns. Jag läste och tog reda på så mycket jag bara kunde, köpte en bok som jag har plöjt från pärm till pärm. Sen dess har jag följt en grupp på FB också, läser och suger i mig så mycket kunskap jag bara hinner om raser, sjukdomar, byggen, regler, foder, risker och allt annat man måste tänka på. Enligt min tidsplan skulle jag nu i vår bygga ett hönshus och göra i ordning en fin anläggning till mina små hönor. Jag hade valt Hedemorahöns, som verkar vara en tålig och robust ras att börja med. Bestämde mig för att börja med en 6-7 hönor och en tupp. Det återstod bara att vänta in våren...

Men så kom livet emellan. Långtidssjukskrivningar och arbetslöshet i familjen fick ekonomin att krympa. Ett hönshus och alla andra kostnader för att komma igång fick inte någon hög prioritet i vår tajta budget, ingen prio alls faktiskt. Så jag suckade och skrinlade mina planer och tänkte att det fick bli nåt annat år. Besviken så klart...

På jobbet hade jag berättat om mina planer och en av mina jobbarkompisar berättade häromdagen att hon också funderade på att skaffa höns nu i vår. Hon ställde en massa frågor och jag berättade hur jag hade tänkt och planerat. Det slutade med att jag tog med min hönsbok som hon fick låna, jag hade ju ändå ingen nytta av den nu. Berättade att jag fått lov att sätta parentes runt mina planer, vad jag räknat med att det skulle kosta och att dom pengarna inte finns inom överskådlig framtid.

Över en kopp kaffe fortsatte vi att diskutera mitt problem och hon försökte hjälpa mig att hitta billigare lösningar till att börja med. Innan kafferasten var slut hade lyckan vänt! På vår gård, bakom vedladan (som min man fyllt med bildelar) finns ett skjul (som min man fyllt med bildelar). Det skjulet skulle jag kunna bygga om och inreda till hönshus för en mycket billigare penning än att börja bygga ett helt nytt hönshus! Byta dörr och flytta den. Sätta in fler fönster. Isolera. Lättskött inredning. Lucka till sandbad och utegård i anslutning till hundarnas rastgård. Den är ju redan inhägnad med viltstängsel, men om jag sätter hönsnät längst ner så att inte hönorna kan rymma, så borde det bli riktigt bra.

Ja, nu snurrar idéerna i tantens huvud igen. Jag får sätta mig och göra en ny budget och räkna på hur mycket material jag skulle behöva och vad det skulle kosta. Hoppet återvände och nu vågar jag nästan tro att min dröm om höns ska bli verklighet i år i alla fall. Tänk, tänk om det skulle fungera!!!

4 kommentarer:

  1. Hoppas du kan genomföra din plan.... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas jag också! Nu är i alla fall skjulet tömt på alla Stefans bildelar, så ombyggnationerna kan börja...

      Radera
  2. Kanske kan komma förbi i sommar och kolla på hönsen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut! Du är så välkommen!! :D

      Radera