onsdag 5 mars 2014

Skönt att rensa ut och roligt att återanvända #blogg100

För ett tag sedan hjälpte jag en kompis att rensa lite inför hennes flytt från hus till lägenhet. Jag är bra på sånt. Sparar inte något jag inte behöver och samlar inte på något jag inte har nytta eller glädje av. Minst en gång per år rensar jag mina garderober från såna kläder som jag inte längre använder. Och det visar sig oftast att det är någon annan som gärna tar över och fortsätter använda dessa plagg.  Jag tror att vi mår bra av att rensa ut och göra plats i våra liv, både av att göra oss av med onödiga grejer och destruktiva relationer. Det skapar ett skönt lugn och en inre harmoni. Och jag ställer gärna upp och hjälper till när kompisar tycker det är svårt att fixa rensningarna själva, vilket händer nån gång nu och då. Dessutom är det ju alltid roligt att kunna ställa upp och hjälpa någon som behöver det.

Efter den flyttrensningen kom jag själv hem med två hatthyllor som blev helt perfekta i vår groventré, en trave ljudböcker som jag inte hade lyssnat på tidigare (det är mina godnattsagor, lyssnar tills jag somnar varje kväll) samt fem sopsäckar fulla med barnskor och barnkläder i olika storlekar. Säckarna har stått i förrådet sedan dess. Idag när min kompis kom på besök, drog vi in säck efter säck och hällde ut på köksgolvet. Hennes två döttrar provade kläder och skor halva dagen. Bäst tyckte nog dom att det var när vi plockade fram en massa roliga och spännande maskerad- och utklädningskläder. Mycket passade perfekt och både mor och döttrar blev jätteglada. Just nu går tvättmaskinen med mindre barnkläder, som mina barnbarn ska få när vi träffas nästa gång. Och fler högar väntar i tvättstugan på att bli tvättade. De kläder som inte passade någon ska lämnas till klädinsamling och förhoppningsvis får de nytt liv och blir till nytta hos andra barn.

Tänk ändå, så bra det är när man kan återanvända sånt som någon annan inte längre har behov av! Ibland känns det som att vi samlar och sparar på sånt som skulle göra mycket större nytta hos någon annan. Och ibland får jag känslan av att det slängs bort fina kläder och saker alldeles i onödan. Det kanske inte gör så stor skillnad, men nog vore det väl bra om vi kunde bromsa konsumtionen lite grann för att istället bli bättre på att återanvända.

Jag minns när mina egna barn växte upp. Då var vi ett gäng tjejkompisar som hade barn i olika åldrar. Vi bytte barnkläder med varandra så att de gick runt och ibland kom tillbaka till nästa barn. När pojkarna blev äldre slet dom ju naturligtvis kläder och skor på ett annat sätt. Men vinterkläder och sportartiklar höll oftast för fler än ett barn. Gör barnfamiljer så fortfarande? Jag hoppas och tror det. Alla loppisar vittnar väl om att det är så.

Men för att återgå till inledningen. Ibland fortsätter vi av slentrian att ha kvar relationer med människor som vi egentligen inte tycker om och som bara suger energi eller till och med får oss att må dåligt. Istället för att rensa bort dessa människor ur våra liv och därigenom få mer tid och energi över till dem som verkligen betyder något och är viktiga för oss. Jag har hellre några få riktigt goda vänner än en himla massa bekanta som jag inte ens bryr mig om. För alla relationer kräver att man vårdar dem för att de ska utvecklas positivt. Vi pratade om det idag, min kompis och jag. Om hur olika vi människor kan vara och vad det är som gör att man trivs tillsammans eller inte.

Det är som med växter. Alla växter trivs inte tillsammans, de kan också ha olika behov av näring och ljus och växtförhållanden. Men om man flyttar om, så kan en växt hamna på en annan plats bland andra växter, där den trivs mycket bättre och kan växa och frodas. Istället för att bara kasta den, så får den en ny chans i mer passande omgivning. Det gäller nog oss människor också. Om vi bara hamnar rätt i livet och får sällskap av dem som vi passar ihop med, så utvecklas vi och blir bättre och lyckligare människor. Att rensa bland sina relationer är betydligt svårare än att rensa ut bland sina tillhörigheter. Men känslan när det är gjort är skön och ibland är det absolut livsnödvändigt. De människorna behöver också få mer tid över för att hitta sina riktiga vänner där de trivs och kommer till sin rätt.

Jag har bara ett liv och det rusar fram som ett expresståg. Redan har jag förbrukat så många år av det och man vet aldrig hur lång tid man har kvar att leva. Jag älskar mina vänner och försöker verkligen vårda vår vänskap på bästa sätt. Men för att jag ska kunna göra det så får det inte finnas störande moment. I min bekantskapskrets finns en person som gärna vill bli min vän. Men allt blir förstört när den personen baktalar en av mina bästa vänner inför mig. Gång på gång har jag försökt markera att det inte är ok och att inget i denna värld någonsin skulle få mig att prata skit om mina vänner. Det stör mig och får mig att må dåligt. Tiden går och vi tycks inte kunna lösa detta som vuxna människor. Det för ju inte heller vår bekantskap framåt och det tillför inget positivt för någon av oss. Såna människor kan jag lika gärna vara utan. Och nu har jag kommit fram till att det antingen måste bli en radikal förändring eller också måste jag sätta punkt och gå vidare i livet utan denna bekantskap. För att det bästa ska få plats i våra liv måste vi ibland rensa ut det sämsta. Svårt men sant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar