torsdag 6 mars 2014

Vårtecken #blogg100

Vi har fyra årstider, alla har nog sin favorit. Jag har tre favoritårstider som jag gillar av olika anledningar. Våren hör definitivt inte till dem jag tycker om. Våren är den sämsta årstiden på hela året! Förmodligen eftersom jag är norrlänning och vi inte har någon riktig vår här uppe. Men vid det här laget har jag ju varit med så pass många år att jag har lärt mig acceptera att den är ett nödvändigt ont som måste genomlidas en gång per år.

Den här vintern har varit den sämsta jag kan påminna mig på många år. Mest av allt har den liknat en lång och utdragen vår.  Ingen gnistrande skare, ingen vacker rimfrost, ingen vintersol. Knappt nåt före för skidor, skoter, spark, isfiske, skridskoåkning eller andra vinteraktiviteter. Ingen snö till jul eller nyår. Bara grått och trist och mörkt och eländigt. Solbristen måste vara det värsta. I februari hade vi noll (0) soltimmar!!! Och det är tydligen rekord... Hurra till det rekordet???

Och efter denna bedrövliga vinter verkar det nu som att den i sin förlängning övergår till en lika bedrövlig vår. Katterna har hunnit bära in första fågeln som de spred ut dun och fjädrar från över hela huset. Och i dag såg jag tranor flyga längs vägen. Kan ha varit svanar, men jag tror inte det. Snön försvinner i ett rasande tempo. Fortsätter det så här finns det ingen snö alls kvar till påsk.

Varför tycker jag inte om våren? För att det som göms i snö kommer upp i tö! När snön börjar tina bort så kommer allt skräp och all skit fram. Det ser hemskt ut i naturen, där kvistar och barr och löv blåst omkring och inne i stan vet väl alla hur det ser ut. Dessutom så luktar våren illa, vilket beror på att metangas kommer upp ur marken. Aprilväder - behöver jag säga mer? Det regnar, det blåser, det snöar om vartannat och vädret är ständigt ostadigt med små solglimtar mellan varven. Lägg till allt slask och blask. Vad finns det att tycka om?

Grinigt och gnälligt, inte alls likt mej som oftast lyckas se positivt på tillvaron. Det måste vara den evighetslånga solbristen som börjar sätta sina spår i humöret. Men till helgen har jag beställt solsken av vädergudarna! Och i morgon är det fredag och sen kommer helgen. Snälla, ge mej SOL!!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar