söndag 2 mars 2014

Vasaloppssöndag

Jag vet inte vad den här första söndagen i mars innebär för andra. För min gubbe är det en tradition att vara bänkad framför tv:n från tidig morgonstart till målgång långt in på eftermiddagen. Men han är ju dalmas, förstås...

För min egen del innebär den här söndagen fönsterputsning! Första söndagen i mars och "Ja, nu är det våååår, tralalaaa" även om det oftast snöar lapphandskar, så även denna söndag. Roligast är det när katterna "hjälper till" på andra sidan fönsterrutan och "jagar" fönstertrasan ;o) Blommorna får duscha i badkaret och vintergardinerna blir utbytta mot vårluftiga. Blomfaten och krukorna får en skrubbning och sen, simsalabim så ÄR det faktiskt vår!!! I alla fall inomhus. Eller så inte. Inte ett dugg faktiskt. Än är det LÅÅÅNGT till vår och därför behöver man inte vårstäda än på länge!! Kanske till Påsk =)

Med åren har tekniken för fönsterputsning utvecklats och förenklats. Numera gäller endast microfiberdukar och hett vatten hemma hos mig. Bra för miljön, snabbt och effektivt. Två per fönster, en att torka av skiten med och en att finputsa med, klart!!! Men så har jag ju kört mitt putsarrace fyra gånger per år sen jag var 18 år och flyttade hemifrån. Nu har jag fyllt 56 år, få se nu... 38 år och fyra vändor varje år blir 152 fönsterputsardagar, jisses!!

Men så är det äntligen klart och jag inbillar mig att jag hjälpt till att släppa in ljuset genom fönstret som nu är skinande blanka och fina med ljusa vårgardiner som hjälper till. Katterna återintar sina platser på fönsterbrädorna mellan nyduschade blommor och dammtorkade lampor. Ordningen återställd. Skönt!

Till nästa helg har jag beställt solsken av vädergudarna! Jag har tackat dem för detta snöväder denna helg, det passade perfekt när jag ändå inte hann ut och njuta. Men nästa helg ska jag belöna mej själv med en lat och njutningsfull tillvaro i värmande sol under blå himmel. Kanske en skogspromenad eller en tur ner till havet. Den som lever får se.





4 kommentarer:

  1. Var det Sampo Lappelills ren ni fotograferade (första bilden) Vackra bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske det, vem vet ;o) Tack så mycket! Men jag tror att din kommentar har hamnat i fel inlägg =)

      Radera
  2. Ingemar Ström2 mars 2014 19:33

    Jag håller med din ''gubbe"att vasaloppet får man inte missa, så det har blivit soffan här också. Fönstren och andra gardiner är fixade, men det är inte min förtjänst! Vår... njaa... det liknar mest november med dimma en hel vecka! Och snön är borta för länge sen! Och solen lyser med sin frånvaro! :-P ;-) Men katten sitter som vanligt i fönstret och håller koll på fåglarna!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ganska mycket snö kvar fortfarande, men annars verkar det sig likt både i norr och söder =)

      Radera