onsdag 9 april 2014

Den sjätte hönshusdagen #blogg100

Om jag räknar med de dagar som gått åt till att åka och köpa byggmaterial, så har vi nu ägnat sex dagar till det blivande hönshusbygget, inklusive räkna-mäta-planera-dagarna. Varken min man eller jag är ju några snickare, men vi gör så gott vi kan och vi har roligt under tiden. Inte har det blivit så dyrt än heller, ett riktigt lågbudgetbygge. Vi återanvände några gamla fönster som stod på vinden och lite annat byggmaterial som jag gick runt på gården och samlade ihop. Sånt räknar jag som gratis.


Dagen bjöd på strålande solsken men det var lite blåsigt och småkallt. Vi satt i alla fall ute på altanen och drack kaffe en stund. Mysigt! Först sprang hundarna runt i rastgården, överlyckliga när de fick varsitt ben att tugga på och leka med. Sen kom katterna och var lite sociala med oss en stund, innan de försvann ut på jakt och äventyr.

Före lunch hade vi reglat upp den sista gaveln, kapat hål i väggen och fått det fjärde och sista fönstret på plats, isolerat väggen och skruvat upp väggskivorna. Men man blir ju så hungrig när man jobbar och när man har ätit blir man ju så trött. Så det blev en timmes vilopaus innan dagens andra arbetspass.

Att fixa innertaket var ingen lätt uppgift för två skröpliga personer med whiplashskador och utslitna axlar. Tur att det finns värktabletter, säger jag bara! Men så underbart skönt när ett steg till blev klart och jag fick stryka det också från min planeringslista.

Sista takskruvarna på plats. Till helgen ska det fogas och målas överallt.
Sen är det dags för lister, inredning, sandbad och rastgård...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar