måndag 28 april 2014

En födelsedagshyllning till en mycket god vän #blogg100


En av mina allra bästa vänner fyller år idag. Grattis till henne! Vissa födelsedagar känns verkligen mer värda att uppmärksamma än andra. Hennes väldigt mycket. För mig är hon ett livs levande bevis på mental styrka med en enastående förmåga att ta sig igenom alla svårigheter man kan tänka sig och fortfarande orka skratta och vara glad mellan varven. Hon har dragit ett mycket tungt lass som ensamstående mamma med tre barn. Hon har kämpat för sina barns bästa under flera år, genom att ta strid när de inte mådde bra hos sin pappas nya sambo. Gång på gång har hon tagit nya tag med olika myndigheter, skolan och hälsovården. Hon har drabbats av flera olika sjukdomar och arbetslöshet. Hon har trots sin dyslexi tagit sig igenom en krävande utbildning. Hon har lärt sig att koka soppa på en spik och trolla med varje öre för att få mat på bordet och kläder till ständigt växande barn. Och hon har fått kämpa ensam, utan stöd från frånvarande föräldrar som inte funnits där, varken för henne eller barnbarnen. Men hur eländigt hon än har haft det, har hon alltid haft kraft kvar att ta sig igenom varje kris även om det har sett mörkt ut ibland. Samtidigt har hon tagit sig tid att hålla kontakten och samlat energi nog för att orka bry sig om sina vänner. Hon är verkligen en mästare i den svåra konsten att lyckas lyfta både sig själv och andra! Jag känner få människor som är så generösa och hjärtligt varma som hon. Vi har hållit ihop i vått och torrt, delat glädje och sorg och alltid ställt upp och försökt hjälpa varandra så gott vi kunnat. Jag är så stolt över att kunna kalla denna kvinna min vän. Och jag önskar henne den bästa av födelsedagar. Önskar att jag hade haft möjlighet att personligen få uppvakta på hennes födelsedag, men vi får träffas vid ett senare tillfälle. Och det jag skulle vilja ge henne i present är fler stunder av lycka, lugn och ro, sinnesfrid och en himla massa kärlek. För ett tag sedan hade hon lagt ut dessa ord på Facebook. När man känner henne och de levnadsvillkor och problem hon har att hantera, då går de rakt in i hjärtat. Det är så hon!!!

"När det är tuffa tider och allt går emot dig och det känns som om du inte kan hålla ut en enda minut till - ge inte upp, för det är just vid den tidpunkten ALLT KAN VÄNDA!"

2 kommentarer:

  1. En rörande hyllning! Väldigt fint skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Födelsedagsbarnet blev också rörd, en mycket fin vän =)

      Radera