lördag 12 april 2014

Första lediga dagen av tolv, med risk för hjärtinfarkt #blogg100

För den som mot all förmodan inte har besökt Byggmax en lördag så kan jag informera om att där råder det kaos! Speciellt lördagar när de bjuder kunderna på varmkorv! Har man möjlighet att välja en annan dag så gör man det, om man inte har en djup inre längtan efter hjärtinfarkt eller annan stressreaktion. Vad är det med män och Byggmax? Kände hur topplocket var på väg att skjuta i höjden, men överlevde.

För det första; det finns markerade rutor där man ska ställa bilen när man ska lasta byggvaror. Dessa rutor är tydligt uppmärkta "Lastzon". I mitt huvud innebär det att man ställer bilen där, lastar det man ska ha och sedan åker man vidare så att någon fler får tillgång till lastmöjlighet. För män som besöker Byggmax betyder det tydligen "långtidsparkering, här står jag tills jag handlat klart och ätit min gratiskorv och pratat med alla jag möter som jag känner och inte känner." Alltmedan köerna växer och växer i takt med irritationen...

För det andra; Byggmax är väl för fridens dagar inte en butik man åker till för att bara strosa runt i timmar och titta på saker? Dit åker man väl ändå när man har ett ärende, något man behöver köpa? Eller är det fortfarande gratis varmkorv som lockar dit alla gubbar? Och när du fått din gratiskorv - kliv åt sidan! Din svåger eller granne kan du väl prata med någon annanstans än i korvkön??? Parkeringsmöjligheterna är begränsade, men du har kanske månadshyrt en plats?

För det tredje; Det finns faktiskt något som heter kösystem! Har det blivit min tur att såga mina brädor, så är det min tur tills jag är klar! Jag tänker INTE gå åt sidan för att någon besservisser anser att jag sågar för sakta, för dåligt eller för många brädor. Det är bara att vänta på sin tur, det fick minsann även jag göra! PUST! Vid det laget hade jag bitit ihop så hårt att jag var övertygad om att jag skulle få bettfel alternativt bli anhållen för grov misshandel. Men jag lyckades behärska mig och fortsätta le...

Efter denna upplevelse drog jag vidare till Granngården för att köpa stallfärg. Åhejåhå! En 9-litersburk kostade 1149 kronor, så jag åkte hem utan färg. Har nu inventerat vad som fanns hemma i förrådet och resultatet i hönshuset kan bli färgglatt! Men med lite knep och knåp så kanske jag får ihop det med gamla färgskvättar och kan spara de pengarna till inredning eller höns eller något annat.

Denna utflykt till stora staden tog halva dagen i anspråk. Lunchdags när jag äntligen var hemma igen. Men nu, vid middagstid sitter alla tak- och golvlister på plats. Varje minsta lilla skarv och springa är noggrant tätad med latexfog för att förhindra att kvalster och annan ohyra hittar kryphål att gömma sig i. Har ställt in ett element så att det ska hinna torka och bli lite varmt därinne. För i morgon drar jag på mig målarkläderna och hugger en roller, då ska här målas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar