lördag 26 april 2014

Ger lyckliga hönor bättre ägg? #blogg100

Ja, förlåt. Jag vet att det blir tjatigt. Men jag måste bara få dela den euforiska känslan från min lilla farm en gång till. Gick ut i morse och släppte ut hönsen i hönsgården. Städade och gjorde fint i hönshuset, bjöd på god mat, fyllde grönsakskorgen med äpplen och installerade den nya fina vattenautomaten. Plockade in äggen och satte mig ner bland hönorna och tuppen, lika fascinerad som vanligt. Tuppen gol och hönorna kacklade. De badade i sitt sand-spa och sprätte runt. Så vitt jag kunde se så såg de ut att må gott och vara nöjda med tillvaron. Lyckliga hönor kanske inte ger lyckligare ägg, vad vet jag. Men det jag vet är att äggen smakar gudomligt gott!!




Jag vårstädade hela stora rastgården och min älskade make både poserade framför kameran och hjälpte  mig att elda upp allt skräp jag samlat ihop. Så det blev lite tjuvstart på majbrasan hemma hos oss idag. Grannen lånade vår motorsåg och vi mutade honom med grillat till middag mot att han lovade att fortsätta med träddungen mellan våra infarter i morgon. Tjänster och gentjänster, det lönar sig alltid! Grillat har vi hunnit göra flera gånger tidigare i år, men idag var första dagen det var så varmt att vi även kunde äta grillmiddagen utomhus. Då upptäckte männen det jag pratat om i fyra år, en gigantiskt stor tall som skuggar kvällssolen. Så sagt och gjort, efter middagen drog dom igång motorsågen en gång till. Och simsalabim var den stora tallen inte längre i vägen för kvällsljuset!







Nu ljuder ljuv bluesmusik från vår egen lilla "pub" på gården och jag tror minsann att jag ska gå ut och göra herrarna sällskap när jag matat hundarna och stängt in hönsen för kvällen. Vår granne är nämligen mycket musikalisk, han både sjunger, spelar munspel och gitarr riktigt bra. Det ni, får bli en trevlig avslutning på en skön dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar