lördag 19 april 2014

Ledig påskafton #blogg100

Clapton, en musikalisk kille
Efter en månads intensiva förberedelser, fick jag då äntligen hem mina Hedemorahöns igår. Lovade mig själv att resten av påskledigheten skulle få gå i lugnets tecken. Och vilket lugn man får av att sitta i hönsgården och titta på hönorna och tuppen! Det var precis lika underbart rogivande som jag hade föreställt mig och jag måste komma ihåg att ställa ut en stol i hönsgården, så att jag kan sitta bekvämare och längre. Nånting säger mig att det kommer att bli frekventa besök dit ut. Tänk, vilken härlig plats att dricka sitt morgonkaffe på!!

Stefan tände grillen och la på påskskinkan i tjocka skivor tillsammans med diverse goda tillbehör. Själv satte jag mig på trappan med ett välförtjänt glas vin. Och upptäckte att runt omkring mig spirade våren! Jag har varit så fokuserad på alla förberedelser den senaste månaden, att jag totalt har missat att snön tinat bort och att tussilagon börjat blomma. Syrenerna har knoppar, gräset börjar spira grönt och egentligen kan jag nog ta av mig täckbyxorna nu... Njöt av känslan man får, när man jobbat hårt under lång tid och faktiskt har gjort sig förtjänt av ledighet i lugn och ro. En skön trött het spred sig genom kroppen. Samtidigt en tillfredsställelse av att nu bor det faktiskt Hedemorahöns här i Djäkneboda, i mitt eget lilla hönshus. Samt vetskapen om att resterande påskledighet kan jag med gott samvete bara ta det lugnt och njuta av tillvaron. Och det mina vänner, är precis vad jag tänker göra!!


Systrarna Alva och Bella

Ullhönan Dilba

Första besöket ut i hönsgården


2 kommentarer:

  1. Vilka fina hönor, tuppen får nog det jobbigt, bara han inte börjar rycka fjädrar av någon höna;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju en gentleman! Just nu har han fullt upp med att välja rätt rede till sina pullor ;o)

      Radera