tisdag 22 april 2014

När tanken förstör känslan #blogg100

Jag har varit ovän med mig själv halva dagen! Finns det nåt värre? Gick lös på mossan i gräsmattan med krattan i full kraft och kastade ut gruset efter snöskottningen, lång från gräset. En perfekt syssla om man vill att tankarna ska få vandra fritt. Men ibland vill man nog faktiskt inte det, ibland måste man styra dom i rätt riktning om det ska bli bra. Och idag fick jag verkligen ta i för att få nån ordning på funderingarna. Det dök upp minnen som jag helst vill glömma och missnöjda tankar blandades med sorg och frustration. Så jobbigt!

Solen sken och jag hade en ledig dag. Träden var fyllda med fåglar som kvittrade intensivt. Katterna skuttade lyckligt omkring, jagade löv i vinden och varandra. Hundar och höns verkade nöjda och glada, gubben i garaget likaså. Allt detta, som jag älskar mest av allt, omgav mig som en gigantiskt kärleksfylld kram och ändå var jag missnöjd. Skäms på sig, tanten!

Såna gånger hjälper det inte att låta tankarna skylla på någon eller någonting annat. Det är bara att rikta strålkastaren inåt och leta i sitt eget djupaste mörker efter orsaken. Och där satt den, som en tagg! Allt ouppklarat stör, man måste reda ut det med sig själv för att kunna släppa och gå vidare. Att rannsaka sig själv på djupet kan göra väldigt ont, men är en nödvändig del i ens personliga utveckling. Det var precis vad jag gjorde.

Känslor är kroppens reaktion på tankarna. Negativa känslor är ohälsosamma för kroppen. De stör energiflödet och kan till och med göra oss fysiskt sjuka. Därför är det viktigt att släppa taget om det förflutna och återvända till den enda plats där man kan finna kraften, i ögonblicket Här & Nu. Och de negativa känslor som man inte ser och möter när de kommer, försvinner inte heller helt och hållet. De resterna av smärtan, bildar ett negativt energifält som lever kvar i kroppens celler. Det energifältet kallar Eckhart Tolle för "smärtkroppen". Och visst gör det onödigt ont när smärtkroppen livnär sig genom att sluka varje negativ tanke och växer genom den näringstillförseln!  Medicinen mot detta negativa tillstånd heter Medveten Närvaro.

Inom zen-traditionen kallas ett ögonblick av sådan närvaro för Satori och vägen dit går genom meditationen. "Då man för ett kort ögonblick lyckas koppla bort rösten i huvudet, tankeprocesserna och dess återspeglingar i kroppen i form av känslor. Det är begynnelsen till en upplevelse av inre frihet och rymd, där det tidigare varit fullt av tankar och turbulenta känslor".

Jag satte mig alltså på min favoritplats i trädgården och mediterade. Jag önskade mig inre frid och valde att öppna alla sinnen så att jag blev mottaglig för att kunna få det jag önskade mig. En stund av mental rening då de negativa, tärande känslorna ersättes av inre lugn och harmoni. Det låter säkert som hokuspokus för den som inte provat, men jag lovar att det fungerar. Naturlig andlighet!!

Så, nu har jag bråkat klart med mig själv för idag och gjort upp räkningen med det som störde. Jag kan återigen njuta av alla sinnesintryck i min omgivning och smärtkroppen är borta, för den här gången. Så skönt att det finns sådan enkel medicin mot så elaka tankar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar