söndag 20 april 2014

Personliga prioriteringar #blogg100

"Men Karin, har du inte krattat gräset än? Har du inte ens påskpyntat?" Nej, allt det och mer därtill har Karin inte gjort! Hon gör nämligen helst saker för sin egen trivsels skull, inte för andras! Och städning hör inte till mina trivselsysslor, de hör till mitt livs måsten. Jag måste städa ibland, i första hand för alla mina djurs trevnad och dessutom för att jag själv ska trivas. Men så tamejfan heller att jag städar för nån annans skull!! Trivs du inte här - städa eller gå härifrån. Dessutom är jag gift och så länge min man trivs och inte börjar städa eller pynta själv, så gissar jag att han också trivs.

Jag kunde givetvis bli ledsen när människor hälsar på och bara kritiserar sånt som jag inte ens prioriterar. Men jag väljer att låta dem åka hem till sina nykrattade gräsmattor och välpolerade skåpluckor och så hoppas jag att de blir tillfredsställda av sina städresultat. Själv går jag ut i naturen, eller till mina hundar och höns. Eller kanske kryper jag upp i soffan tillsammans med min älskade gubbe och våra katter. Vi har ju alla olika prioriteringar i livet. Jag prioriterar sånt som gör mig lycklig och glad! Du får prioritera det som gör dig lycklig och glad. Bara du inte kritiserar mina prioriteringar, så ska jag respektera dina utan ett enda ord eller en enda kritisk tanke.

Så, medan du sov i morse hann jag skotta hundskit och kattlådor. Jag mockade gödselbrädan hos hönsen, samlade ihop nyvärpta ägg och tvättade fem maskiner tvätt åt maken och mig. När du vaknade hade jag kapat träd och fixat fina naturpinnar som jag installerat som sittpinnar i hönshuset. Mina fyra katter var nyborstade, matade och ute på äventyr. Och hundpälsarna var borstade, alla klorna var nyklippta. Nej, jag har inte målat mig idag heller, men det känns inte viktigt. Väl medveten om att mitt hår behöver klippas, drog jag upp läsglasögonen i pannan som ett diadem. Inte vackert, men funktionellt. Det viktiga är att jag trivs med mitt liv, som jag valt att leva på mitt sätt och vis. Och min förhoppning är, ur djupet av mitt hjärta, att alla människor ska hitta det viktiga i sina liv så att de blir fullt upptagna med det och inte har någon kraft kvar att kritisera andras!!!

2 kommentarer:

  1. Man måste tycka om/acceptera människan, inte det han/hon presterar, då är personen som kritiserar, oftast avundsjuk att någon vågar vara sig själv.. Den personen måste börja rannsaka sitt eget liv, lever han/hon för att behaga andra och glömmer sig själv, som i filmer med Julia Roberts....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord från en klok kvinna!

      Radera