tisdag 8 april 2014

Vilket stjärntecken är du? #blogg100

När jag träffar och lär känna människor blir jag alltid nyfiken på vad de kan vara födda i för stjärntecken. Jag tror nämligen att det har en viss betydelse för personligheten. Givetvis tror jag även på arv och miljö och andra faktorer. Men ingen av de andra känns lika spännande som just vilket stjärntecken solen befann sig i när personen föddes. Eftersom jag i hela mitt liv har påverkats av Månen och vet vilken stark inverkan den kan ha, vore det väl underligt om inte andra stjärnor och planeter också skulle påverka oss människor. Alla har väl någon gång läst ett horoskop i någon tidning, mest på skämt förstås, men ändå tyckt att det var lite roligt. Nu är ju stjärntecknet bara en detalj i ett seriöst horoskop, men det har givetvis betydelse. Tänk, om fler skrev sina personliga brev i jobbansökningarna genom att presentera sitt stjärntecken!! Så mycket trevligare det skulle bli. Nu söker jag ju inte jobb, jag har ett som jag trivs med, men det kan ju ändå vara passande med en personlig presentation i olika sammanhang. Så jag tänkte presentera mig genom mitt stjärntecken. Och om ni bara visste så väl det stämmer in på denna envisa, impulsiva, kreativt skapande tant med tusen idéer och en rastlös själ, som ständigt måste ges ny näring; 

Hej, jag är Vattuman! Vilket stjärntecken är du?


Jag har, som den typiska Vattuman jag är, en viljestyrka och intensitet som få kan mäta sig med. Enligt mina nära och kära kan jag tydligen vara otroligt envis och egensinnig samtidigt som jag har förmågan att leva och handla lite utanför det traditionella mönstret. Vattumannen i mig är en individualist som har behov av att få gå min egen väg och göra mina egna val, varför "goda råd" inte brukar vara speciellt välkomna.

Vattumannen är hjälpsam och solidarisk, det stämmer även in på mig. En stor portion medmänsklighet och människokännedom likaså. Vattumannen brukar, precis som de övriga lufttecknen, ha en vid och brokig bekantskapskrets, men håller alltid viss distans till andra. Därför kan det vara svårt att komma Vattumannen riktigt inpå livet till en början.  I relationer tar jag tydligen ganska stor plats. Inget jag är särskilt stolt över eller medveten om, men det påstås att det är så.

Den som är född i detta stjärntecken är vanligtvis mycket kreativ och företagsam och har ofta en skapande ådra. Vattumannen har ett sinne som står öppet för nytänkande, får ofta plötsliga uppslag och insikter och är det något jag är känd för, så är det alla mina idéer och projekt! En entreprenör ut i fingerspetsarna som hunnit prova allt mellan himmel och jord. Vattumannen är ett kommunikativt lufttecken och vi Vattumän trivs bäst i ett fritt, omväxlande och inspirerande arbete - i miljöer där vi får träffa många människor och samtidigt får möjlighet att förmedla våra idéer och visioner. 

Uranus är tecknets nyckfulla härskare, vilket ger Vattumannen en stor frihetslängtan och äventyrslust samt behov av att känna omväxling och oberoende. Det går inte att "låsa fast" en Vattuman, vi blir nog ganska rymningsbenägna vid vanvård och känsla av instängdhet. En dragning till det okända och spännande i tillvaron hör till bilden, vilket verkligen stämmer in på mig. En ständig lust att prova något nytt har gjort mitt liv till en resa, både geografiskt genom landet och genom nya jobb, nya utbildningar och nya relationer såväl på vänskaps- som på kärleksplanet.  Att planera långt i förväg är inte det lättaste när man har en lite bohemisk personlighet - förändringar, överraskningar och äventyr tillhör vardagen. Kanske därför jag levt ett så brokigt liv. Ibland känns det som om hela mitt liv har bestått av en rad projekt som jag kastat mig in i, genomfört och avslutat och sedan dragit iväg till något nytt någon annanstans.

Någon annan som intresserar sig för stjärntecken och astrologi???? Presentera dig gärna i så fall med en beskrivning av ditt stjärntecken!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Känner väl igen din beskrivning av Vattumannen, min mor var Vattuman. Själv är jag Kräfta. Kräftan är känslig och mottagliga för intryck. Deras mottaglighet gör att deras sinnesstämningar kan växla snabbt. De är samtidigt reserverade och ibland rädda för att vissa upp sitt stora känsloregister. De har ett stort behov av att ta hand om andra, de bryr sig och fäster sig lätt vid andra, är försiktiga och mjuka. De är ofta beroende av bekräftelse på att de duger behöver trygghet och skaffar sig det genom att ha ett ombonat hem, omger sig med mycket saker eller håller fast vid gamla minnen. De älskar god mat, är oerhört fantasifulla och de är fulla med idéer och inre bilder. De har mycket gott minne och har svårt att släppa ifrån sig vare sig vänner, älskade, saker eller en idé.

    Kräftan kan ofta visa sig upp ett kallt och hårt yttre men detta är bara ett skal och innerst inne flödar känslorna, den känsliga kräftan är bara rädd för att bli sårad eller för att känna sig otrygg. De tar sällan första steget utan avvaktar och väntar på att den andre skall ta initiativet. Trots reservation och blyghet så gillar kräftan att stå i centrum. Om den får rätt uppmärksamhet kan kräftan då krypa ut ur sitt skal och blomma upp, skratta och visa upp en spontan sida. Kräftan är romantisk, godhjärtad och oftast en väldigt bra förälder. Kräftan är försiktig i kärlek för att inte bli sårad. Kräftan söker efter ett varaktigt förhållande och när de väl inlett ett förhållande gör den allt för att hålla fast vid sin partner.
    Den här beskrivningen har jag hittat på nätet och den beskriver precis hur jag uppfattat mig själv genom åren.
    Det är märkligt det här med stjärntecken, men jag är nog som du böjd att tro på stjärntecknens betydelse för personligheten. Inte minst har det visat sig i efterhand när relationer inte har fungerat så bra att den andra har haft ett tecken med egenskaper som inte varit så kompatibla med Kräftans.. Intressant är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det intressant =) Kräftan är ett stjärntecken med många fina, värdefulla egenskaper som jag uppskattar! Det förklarar ju varför jag gillar dej så mycket =)

      Radera
    2. Tack Karin!
      Du är för go!
      Kram
      Anneli

      Radera