söndag 25 maj 2014

Fototriss Ätbart


Varje dag hämtar jag nyvärpta ägg ur hönornas reden. Så färska och goda, med de guldgulaste gulor. 
Färska nässlor är en av deras favoriter. Nässlor är ju inte bara ätbara, de är dessutom väldigt nyttiga! Massor med vitaminer och mineraler samt bra mot inflammationer och andra sjukdomar.
Därför plockar jag massor med nässlor den här årstiden. Går att använda istället för spenat i alla recept eller att dricka som te. Men även ett perfekt gödningsmedel till växterna!

Nu ska jag titta på alla andras bilder på temat ätbart, gissar att det blir en frestande läcker omgång i Fototriss. Ha en skön söndag!

13 kommentarer:

  1. Egna höns åååå det hade vi på gården där jag växte upp. Nässlor är nyttiga....ja jag har annan ätbar växlighet ;-)

    SvaraRadera
  2. Gott med både ägg och nässlor! Gillar mittenbilden där de står och äter sina nyttiga nässlor!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder i din triss!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Kul att få veta lite om nässlor, själv har jag bara bränt mig på dom, men dom skall väl användas når dom är små och oskyldiga :)

    SvaraRadera
  5. Handplockade färska ägg! Vilken lyx. Det var läänge sedan jag fick sådana! Fina bilder och en härlig triss!

    SvaraRadera
  6. Härligt att kunna hämta färska ägg, något som är både ekologiskt och nyttigt. Bra det där med nässlorna, borde plocka det jag med och göra té på, ska vara bra mot urinvägsinfektion.

    SvaraRadera
  7. Vardagslyx med egna höns och därmed ägg! :)
    Fin triss - det märks att du är glad i dina hönor (jo, jag har ju läst fler inlägg om det ;))!

    SvaraRadera
  8. Vilken lyx att ha egna höns!!!!! Härlig triss

    SvaraRadera
  9. Åhh så härligt med färska ägg varje dag. Kul med egna höns. Min make hade det när han var liten och så sålde han ägg då o tjänade nån krona.
    Brännässlor har jag aldrig smakat..soppan ska ju vara god sägs det.

    SvaraRadera
  10. Härligt ätbara bilder, älskar hemma-äggen.
    AX

    SvaraRadera
  11. Äntligen kom nässlor, och i kombo med höns, den här trissen gillar jag skarpt!

    SvaraRadera
  12. Härligt med egna höns. Underbara bilder..
    Hejsvejs från mig.

    SvaraRadera