lördag 17 maj 2014

Sol, storm och strömlöst #blogg100, #positivutmaning

Tre positiva upplevelser från dagen som gått, den positiva utmaningens femte dag.

1. Dagen startade lite dramatiskt när jag tänkte ha ett litet mysigt hönssläpp i morse. Öppnade dörren till hönsgården så att de skulle kunna komma ut på den inhägnade baksidan av tomten och få äta lite färskt gräs. Den enda som kom ut var Clapton, tuppen. Och han sprang raka spåret genom viltstängslet och ut i vildmarken. Vilken fart jag fick! Att jaga en tupp i skogen är lättare sagt än gjort, så jag fick ordentligt med motion innan han var infångad och inne i hönsgården igen. Hönorna var glada att ha sin tupp tillbaka och de tog ett skönt sandbad tillsammans. Jag plockade en stor bukett nässlor och gick in och satte mig hos dem. Det är så rogivande att sitta och titta på när de kacklar omkring. Clapton såg ut att vara nöjd med att vara hemma hos sina älskade små pullor igen, sandbadade och sjöng sin vackra blues för hönorna och mig.




2. Min nyopererade make tuggade i sig värktabletter till frukost för att orka åka till en bilträff i närmaste brukssamhälle. Jag fick vara chaufför och så bar det iväg. Många läckra bilar och motorcyklar var det, solen sken och alla hade trevligt. Jag tog en himla massa bilder på solglittrande krom och några rosthögar. Fick även ihop några bilder till helgens Fototriss. När värktabletterna inte hjälpte längre och smärtan blev för svår åkte vi hem, nöjda med den lilla utflykten.

3. Stormen blåste i vanlig ordning ner några träd över en elledning, så vi blev strömlösa på eftermiddagen. Jag hade gjort gorgonzolabiffar med tomat som jag precis hann ställa in i ugnen på efterstekning. När vi får strömavbrott blir vi alltid utan vatten också, så jag kunde inget mer göra utan lämnade köket och la mig i soffan istället. Riktigt skönt med en vilostund så där mitt på blanka eftermiddagen. Slumrade till ett tag och vaknade när strömmen återvände. Och nu har vi avnjutit de smarriga biffarna med hemgjord coleslaw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar