onsdag 7 maj 2014

*Vårfest på nässlor #blogg100*


Jag tog med mig en korg och gick ut till en slänt i utkanten av gården. Hela backen var full med små, späda nässlor som lyste grönt i det torra fjolårsgräset. Majsolen värmde gott och katterna gjorde mig sällskap. Det gick snabbt att fylla korgen och jag fick hämta en svampkorg till för att kunna plocka klart. 


Visst vet du väl att nässlor är både nyttiga och goda!? De innehåller massor med vitaminer och mineraler. Du kan använda dem i alla recept istället för spenat eller andra gröna grönsaker. Nässlorna går att torka eller förvälla och frysa in, så har man nässlor året om. Dessutom har de medicinsk effekt mot tarmsjukdomar och inflammationer, är vätskedrivande, renar blodet och är bra mot urinvägsbesvär. Att dricka örtte eller äta nässelpulver är alltså rena hälsokuren! Även sköna i ett fotbad för trötta fötter.

Nässlor är också mycket bra som gödning och ett naturligt bekämpnings-medel mot skade-insekter. Blanda lika delar nässlor och vatten och låt stå några dagar, sedan tillsätter du lika mycket vatten till och när du ska använda näringslösningen späder du som saft.


Med två välfyllda korgar kände jag mig nöjd och gick in i köket. Det mesta lade jag ut på ställningen där jag brukar torka svamp. Men en stor bricka gick jag ut och serverade hönsen, årets första grönska blev en riktig vårfest i hönsgården. Sedan kokade jag nässelsoppa och gårdens egna ägg till middag. Så det blev lite festmiddag till mig också och gott var det, kan jag lova!

Tänk, att man kan känna sig så rik på något som är helt gratis. Att den här årstiden få gå ut och plocka de första gröna skotten som naturen bjuder på är för mig en härlig upplevelse. Jag kunde inte ha önskat mig en bättre onsdag.





1 kommentar: