lördag 27 september 2014

Fototriss Arkitektur

Varje fredag är vi några stycken från jobbet som går en fotopromenad på friskvårdstimmen. Vi hinner inte så långt, men det är en trevlig aktivitet. Och när kameran är med tycker jag mig se Umeå genom nya ögon. Jag upptäcker saker som jag aldrig annars lägger märke till, bland annat gammal arkitektur som får leva kvar bland alla nybyggen. Så jag passar på att visa upp några bilder från vår fina stad i veckans Fototriss på temat arkitektur.

Porten till en gammal lägenhetslänga på Brogatan

Ett vackert gult putsat hus längs Storgatan

Och en fin liten byggnad inne på kyrkogården

52 kommentarer:

  1. Vilken toppenide med fotofriskvård....=)
    Härliga bilder....!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi började i våras och har fortsatt nu i höst. Det är ju inte alla fredagar som alla kan gå med, men det är faktiskt riktigt roligt!

      Radera
  2. Håller med dig, det är synd våra hus idag inte smyckas på det sätt som de gjorde förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt att bevara de gamla fina byggnaderna!

      Radera
  3. Lät riktigt roligt! Vackra bilder blev det åxå!

    SvaraRadera
  4. Fina trissbilder från Umeå! Det är sant, man ser sin stad med nya ögon när man tar en fotorunda i gamla välkända kvarter!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Fint triss! Det är ju det som är kul med teman - man ser sin omvärld med helt nya ögon. Ser sådant som man bara gått förbi tidigare och inte ens noterat.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skapar verkligen nya upplevelser i gamla miljöer =) Tack!

      Radera
  6. Fina hus alla tre, bra trissat! önskar gärna mer av vackert gult i staden, det lyser upp.
    AX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och jag är så glad att det finns kvar gamla träkåkar bland alla moderna glasmonster =)

      Radera
  7. En sån fin friskvårdsidé - och på köpet fick ju vi alla se en fin triss. :)
    Berit E

    SvaraRadera
  8. Så lurt med fotopromenad! Det var virkelig et godt tips! Og bildene er superflotte :)

    SvaraRadera
  9. Bra idé med fotopromenader och tänk vad mycket man hittar i sin närmiljö

    SvaraRadera
  10. Vilken otroligt trevlig aktivitet. Lär känna din stad genom kameran! Bra trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland träffas vi och tittar på varandras bilder också, jättetrevligt! Tack!

      Radera
  11. Det gäller att vara rädd om vårt kulturarv och vårda det ömt. Fina bilder - så intressant beskurna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är nog min förkärlek till detaljer som missar helheterna =)

      Radera
  12. vilka härliga promenader! och visst är det bra att gå och uppleva fina hus samtidigt! då mår en bra både till kropp och själ.
    ella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och med olika teman varje fredag upptäcker vi en massa nya saker i vår närmiljö =)

      Radera
  13. Foptopromenad!!! Så trevligt, passar ju utmärkt till utmaningen :) Snygg gammal arkitektur!

    SvaraRadera
  14. Va trevligt det låter! Friskvård är det verkligen! Tänk va härligt det känns när man är ute o letar fotoobjekt och får friskvård samtidigt! Umeå är en underbar stad som vi besökte i sommar. Vill dit igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tänka mig bättre friskvårdsaktivitet, faktiskt =) Välkomna tillbaka!

      Radera
  15. Vackra detaljer!
    Visst ser man med n ya ögonen genom en lins :) alltid lika spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska träna mer på att se helheterna också... =)

      Radera
  16. Jag gillar gula hus så dina två första bilder blir tillsammans mina favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de gula lyser upp stadsmiljön som solar. Tack!!

      Radera
  17. Vackra detaljer o vackra bilder !

    SvaraRadera
  18. Vilken bra idé med en fotopromenad. Fina bilder till veckans tema lyckades du också fånga!

    SvaraRadera
  19. Vilken kanonidé med fotopromenad! Då kanske jag skulle kunna tänka mig följa med om mina kollegor föreslog det... vackra bilder fick du dessutom, snyggt trissat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske kan föreslå dina kollegor? Tack!

      Radera
  20. Jag har dragit igång ett söndagstema hos mig! Kolla gärna in den och se om det är något för dig! Ett tema i färg och svartvitt :)

    http://sondagstema.asbergphoto.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt, tack för inbjudan! Men just nu måste jag avstå av hälsoskäl...

      Radera
  21. Nydelig triss på temaet!
    :)

    SvaraRadera
  22. Så mycket fint så nära=))

    SvaraRadera