onsdag 31 december 2014

Tantkalles Nyårshälsning

Ett år av livet har passerat igen. Vissa dagar värda att minnas, andra får gärna falla i glömska. Livet går ju i vågor, det innehåller både glädje och sorg. Vi minns olika saker och vi minns dem på olika sätt, även om vi har varit tillsammans och upplevt samma saker. Det finns även olika perspektiv att se på livet och året som gått. Ur mitt lilla personliga perspektiv, ur ett samhällsperspektiv eller allt som händer i stora vida världen. Även om jag begränsar mig till min egen lilla värld finns det olika infallsvinklar på året som gått. Jobbet, fritiden, relationerna, upplevelserna. Så jag tycker det är svårt att välja ut vad det var som gjorde mitt 2014. Men jag har försökt sammanfatta året med några värdefulla ögonblick som betydde och fortfarande betyder mycket för mig.


I januari samlades hela familjen för att delta vid yngsta barnbarnet Alicias dop. Familjen tar stor plats i mitt hjärta men det är sällan vi kan träffas alla samtidigt. Därför extra minnesvärda stunder när det händer.

I februari fyller jag år och min födelsedag är även min bröllopsdag. Det har blivit en tradition att samla de bästa vännerna till fest den dagen. Och mina vänner är också mycket viktiga i mitt liv, jag uppskattar verkligen att de finns där och vill ha dem med mig även fortsättningsvis genom livet, i med- och motgångar.

Under våren hjälptes vi åt att bygga ett hönshus och i april stod det klart och jag kunde hämta hem mina första Hedemorahöns. En dröm jag haft länge förverkligades och jag glömmer aldrig känslan när jag fick plocka in mina första egna ägg, vilken lycka! Och allt jag upplevt med mina höns sedan dess har överträffat allt jag hade drömt om och mer därtill!


Sommaren 2014 satte värmerekord. Det var soligt, hett och torrt. Och med Holmön i mitt hjärta passade det bra att göra flera utflykter med färjan över till min favoritö. Visfestivalen på Holmön firade 25-årsjubileum och givetvis var jag där, den vill jag aldrig missa. Många bra artister, strålande sol och trevliga festivalbesökare. 





Sedan kom hösten, min favoritårstid! Jag älskar höstluften, färgerna, bär- och svampplockningen - allt med hösten. Men den här hösten innebar även ett länge uppskjutet och mycket svårt beslut. De sista hundarna av Tantkalles Draghundar hade blivit gamla och skröpliga. De orkade inte längre springa eller dra och de skulle inte klara en till vinter. Så en höstdag begravde jag dem ute vid myrens kant, där jag har en fin minnesplats att gå till och minnas. Jag hade haft hundar i 50 år så tomrummet, sorgen och saknaden blev oerhört stor. Det enda som jag inte kan ta med mig in i det nya året, förutom i hjärtat där de för alltid lever kvar.




Även om den lät vänta på sig så fick vi vinter i år också. Jag älskar årstidernas växlingar och att bo mitt i naturen, med skogen inpå knutarna och närhet till havet. Det är för mig underbara stunder och jag bär med mig så många fina minnesbilder från fantastiska naturupplevelser. Oerhört viktigt i mitt liv och något jag hoppas kunna fortsätta med många år framöver. Den här vintern har vi även firat min mans 50-årsdag och precis som året inleddes fick vi avsluta året med familj och goda vänner. 


Familjen. Vännerna. Djuren. Naturen. Ur det perspektivet har jag haft ett gott år. Men som sagt, visst har det även varit mörka stunder i mitt liv under året som gått. Det kommer nog även nästa år att bjuda på, så är det när man lever livet. Men jag tar med mig min positiva livssyn, livsglädjen och min inneboende mentala styrka, förmågan att leva här och nu. Med stöd från mina nära och kära ska jag nog lyckas rida ut nästa års stormar också. Jag vill tacka alla som bidragit till att göra det här året till vad det blev och hoppas att vi kan följas åt även nästa år. Om jag får vill jag gärna fortsätta vara med i era liv på ett eller annat sätt också. Då kan vi ha ett Gott Nytt År tillsammans!
































4 kommentarer: