lördag 4 april 2015

Trädgårdens År 2015, del 1

Nu har vi bott här i 5 år och det är hög tid att göra någonting åt tomten! Inte hela, för den är stor - 4352 m2 för att vara exakt. Men delar av den i alla fall. Det känns ändå som ett stort och dyrt projekt och är det något jag inte är så är det trädgårdsmästare. Behöver och tar tacksamt emot alla tips, goda råd och all hjälp jag kan få!!! Om min man fick bestämma skulle vi asfaltera hela tomten, så han får inte vara med i mitt trädgårdsprojekt! Vilket innebär att jag ensam ska klara av att både anlägga och sköta trädgården, den får alltså inte bli för krävande eller omfattande. Mycket att tänka på...


Jag startade Trädgårdsåret med att göra en skiss över mina planer.
Och sedan blev det ett besök på Granngården.

Längs hela långsidan på huset har vi en altan i sydvästligt läge med mycket sol. Där vill jag ha gårdens enda blomrabatt och jag tänker mig vita blommor med inslag av blått i olika nyanser. På mitten vill jag ha en pergola med en vit klätterros och jag har hittat en som heter Polstjärnan. Här uppe i norr, växtzon 5-6, gäller det ju att hitta härdiga perenner som klarar klimatet. Blomrabatten ska börja smalt ute i ändarna och bli bredare mot mitten där den delas av pergolan och en gång från altanen ner på gräsmattan. Växterna ska variera både i höjd och blomningstid. Första året får jag kanske komplettera med ettåriga sommarblommor för att fylla upp hela rabatten. På altanen blir det några krukor med sånt som inte klarar mitt vinterklimat; Dahlia, Fresia och Anemoner. Kanske några fina, vita pelargonier. Det har varit roligt att leta växter på nätet, dessa har jag funnit och fastnat för:

Vita höga
Asiatlilja
Brudslöja
Vitlysing
Pion
Orientalisk vallmo

Vita Låga
Akleja
Löjtnantshjärta
Vit näva
Vitsippa eller tovsippa

Blå Höga
Riddarsporre
Stormhatt
Iris
Blågull

Blå Låga
Näva
Karpaterklocka
Pärlhyacinter
Scilla

En del av dessa köpte jag som lökar/rotdelar och förplanterade i krukor så att de ska hinna växa till sig lite innan det är dags att plantera ut dem. Och i en del av krukorna har det faktiskt börjat komma upp lite grönt! Men än ligger snön djup där ute, så jag får lov att ge mig till tåls ett tag till...

Utanför rabatten har föregående husägare planterat massor med prydnadsbuskar av olika slag och det flesta av dem vill jag ta bort! Men jag har en ek (!) och runt den vill jag ha en bänk där man kan sitta och filosofera.  Bortanför denna ek ska tomten fyllas upp med massor av jord. Där tänker jag mig grönsaksodlingen, mest i pallkragar, och på sikt ett växthus, men det ryms inte i årets budget. Jag önskar mig några bärbuskar och ett par fruktträd och skulle gärna vilja ha en liten damm med porlande vatten någonstans i närheten av eken.

Sen behöver ju trädgården belysning av något slag, men där har jag än så länge inga som helst idéer...

3 kommentarer:

  1. Tack, jag vill också har vitlysing till trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en rotdel och några frön i höstas som har fått övervintra I hönshuset. Om de överlever det här året kan jag skicka till dig nästa år!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera