måndag 27 april 2015

Trädgårdens År 2015, del 4

Trädgårdsmässa

I helgen var det Trädgårdsmässa på Nolia i Umeå och vi var givetvis där för att ta del av nyheter och trender, få inspiration och handla lite grann. Bland annat pratade vi med några trädgårdsdesigners som erbjöd sig att för en slant göra hembesök och sedan för ytterligare en större slant komma med förslag. Intressant, men i en lågbudgetträdgård som min får jag nog avvakta och se vad pengarna räcker till. Vore ju synd om jag sedan efter besöket och förslaget inte har några pengar kvar att förverkliga trädgården med. I trängseln bland alla montrar och människor var det svårt att få en överblick och på våra breddgrader alldeles för tidigt att köpa plantor. Än dröjer det ju innan det går att plantera ut någonting. Men visst, det följde med ett gäng lökar hem tillsammans med mat, som från alla mässor. Goda ostar, rökta köttprodukter och blandade olivsorter. Ska man orka jobba i trädgården måste man ju fylla på energiförrådet och godsaker finns det alltid plats för och sug efter. Någon rund bänk till min ek hittade jag dock inte, så det blir nog att snickra en själv...
 
En hängmatta hör väl till varje trädgård och jag som har såna mängder med trasmattor fick en idé... Men de torkar långsamt efter regn, så det måste bli en evigt solig sommar!

Även i krukorna går det ju att ha spaljéer och få upp växtligheten med enkla medel



Jag gillar hennes outfit! Får nog börja tänka mer på hur jag är klädd i trädgården...


Det här vedeldade badkaret för utomhusbruk hamnade överst på min mans önskelista! Snyggt och bekvämt var det och ett trevligt alternativ till badtunna. Vi rymdes båda två!


Vatten måste man ju ha i trädgården och det fanns en del förslag som jag funderar vidare på och sätter upp på önskelistan tillsammans med växthus och mur...

Hmmm...

Jag älskar liljor! Hoppas de kommer att trivas i min blomrabatt också!



Trädgårdsmöbler av gamla pallar fanns med i år också. Känns varken nytt eller trendigt, men ett praktiskt och bra sätt att återanvända gammalt på nytt och sånt gillar jag!

Snyggt parasoll
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar