tisdag 18 juli 2017

Projekt Ulas Växthus 2017, del 2



Grävningen har börjat!

Jag fick hjälp av maskiner att skala bort den gamla, tjocka grässvålen och matjorden. Sedan var det dags att ta fram spaden och spettet. Marken är stenrik, massor av stora och små stenar har jag grävt upp och tagit bort för att undvika att tjälen ska lyfta dem så att växthuset rörs och fönstren spricker. Resten är sand, vilket jag är glad för.

Runt om gräver jag en ganska djup "vallgrav", där jag ska anlägga perennrabatter. Lägger markduk i botten och runt kanterna för att förhindra ogräs att leta sig in. Mycket jobb, men jag vet av tidigare erfarenheter att det är värt slitet när allt är klart.

Och hoppsan, där dök grannens elkabel upp! Den fanns inte på någon karta och det visade sig att den hade han grävt ner själv utan lov. Bara att ringa nätbolaget som får komma och dra en ny, laglig kabel längs tomtgränsen till grannen så att de kan döda den här olagliga kabeln som är i vägen för mitt projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar